Jak značka Bosch za 125 let změnila způsob, jakým žijeme?

 

 

Bosch je jedním z nejznámějších světových výrobců automobilového vybavení, elektrického nářadí, domácích spotřebičů, bezpečnostních systémů, topných a průmyslových zařízení. Jak víte, za každou firmou stojí lidé, a tak je třeba přiblížit siluetu zakladatele značky Bosch.

Inu, firma Bosch mohla být založena díky osobě německého průmyslníka - Roberta Bosche. Robert Bosch pocházel z vesnice Abeck (Abeck je mezi Ulmem a Heidenheimem), byl jedenáctým z dvanácti dětí Servatia a Marie Boschových. Rodina Boschových vlastnila kromě statku také hostinec, který se nacházel na cestě, kterou navštěvovali cestovatelé z Norimberku do Ulmu. V roce 1876, ve věku 15 let, nastoupil Robert Bosch do učení u mechanika a optika jménem Maier v Ulmu. Právě tam se mladý chlapec začal zajímat o přesnou mechaniku a elektrické nářadí. Po získání osvědčení tovaryše se Bosch rozhodl vydat se na cestu kolem světa. Chtěl si tak rozšířit své znalosti a zkušenosti nejen ve své profesi, ale také v oblasti obchodu a výroby.

 

Průlomem v činnosti společnosti byl vynález elektromagnetického zapalování pro stacionární motory firmou Bosch v roce 1887. Díky tomuto zařízení vedl Bosch k rozšíření vozu jako individuálního dopravního prostředku a způsobil tak revoluci v celosvětovém automobilovém průmyslu. Míru úspěchu mladého Bosche dokládá fakt, že po 10 letech od uvedení vynálezu zaměstnával ve své firmě již 16 zaměstnanců, o pět let později 45 a v dalších pěti letech až 4500. V té době to byl velmi rychlý vývoj. V roce 1901 umožnil úspěch revolučního vynálezu Robertovi koupit pozemek na Hoppenlaustrasse ve Stuttgartu, kde byla založena továrna na zážehová zařízení pod názvem „Elektrotechnische Fabrik Robert Bosch“. („Elektrotechnická továrna Roberta Bosche“). Robert Bosch v nové továrně zúročil zkušenosti získané v USA, tedy využití sériové výroby v továrně založené na dělbě práce a osmihodinové pracovní době. Za zmínku stojí, že to byl Bosch, který jako jeden z prvních v Německu zavedl v roce 1910 volná sobotní odpoledne a víceúrovňový systém dovolené.