Pokud při tepelné zátěži dochází k vibracím, je často příčinou „zkroucený brzdový kotouč“. Pokud měření tloušťky brzdového kotouče také poskytuje odlišné hodnoty, bude následující diagnóza považována za potvrzenou: Brzdový kotouč ohnutý, brzdový kotouč „viklat“, brzdový kotouč nekruhový, brzdový kotouč zdeformovaný atd.

Skutečná příčina výše uvedeného jevu je však jiná:

Nejmodernější brzdové destičky jsou navrženy pro adhezní tření. Při správném záběhovém brzdění systému brzdový kotouč / destička se na třecích plochách brzdového kotouče vytvoří velmi tenká, homogenní vrstva materiálu brzdových destiček prostřednictvím difúzních procesů. Jsou zde tedy dvě třecí plochy (brzdový kotouč a destička), které v okrajové zóně víceméně sestávají ze stejného materiálu (částic); může dojít k posunu v obou směrech (difúze). Chemické vazby mezi materiály odlitku a podložky se tak mohou rozpadnout nebo vyvinout nové. Tento proces probíhá nepřetržitě, protože mezi třecími plochami brzdového kotouče a brzdové destičky existuje hladký přechodový práh.

Nedodržení procesu brzdění a nedodržení fáze záběhu způsobí tvorbu nekontrolovatelných a nerovnoměrných nánosů třecího materiálu na brzdných plochách, což bude mít za následek částečné tepelné namáhání brzdné plochy. . Nepravidelné usazeniny, které vyčnívají z povrchu kotouče, budou teplejší než okolní litina. Při každém kontaktu (jednou za otáčku) brzdové destičky s náběžnou hranou usazeniny se v tomto bodě zvýší teplota. Při teplotě 650°C až 700°C litina pod takovým nánosem přejde na cementit a v krystalové mřížce litiny se vytvoří úsady velmi tvrdého karbidu železa (Fe3C). Při velmi vysokém mechanickém a tím i tepelném zatížení brzdy, tento proces je ještě více usnadněn – způsobuje eskalační efekt. Se zvyšující se teplotou se cementit hromadí a současně proniká hlouběji do materiálu brzdového kotouče. Nakonec tento proces povede k výše popsaným příznakům, jako je tření, tlučení nebo pulzování brzdy. To lze napravit pouze výměnou brzdových kotoučů a brzdových destiček.

Je třeba poznamenat, že skutečnou příčinou není vadný disk. Výše popsaný proces se dal do pohybu chybami montáže, nedodržením záběhových předpisů atd., které poškozují původně bezchybný brzdový kotouč.

Dodatečná poznámka:
Pokud se pokusíte odstranit usazeniny, které nejsou nebo jsou jen stěží viditelné bez optických pomůcek pomocí abrazivních opatření (jako jsou smirkové utěrky, smirkový papír atd.), stav brzdového kotouče se ještě zhorší, protože abrazivní částice ( hlavně oxid hlinitý) pronikají do okrajových vrstev třecí plochy brzdového kotouče. Ze stejného důvodu by se tyto usazeniny neměly odstraňovat pískováním.