Vyberte motorizaci pro PORSCHE - CAYENNE (9PA)
- ObsahVýkon kW/HPPočet válců/ventilůVe výrobě
- 3189 ccm3177 kW / 241 HP6 / 2408.2003 - 09.2007
- 3189 ccm3184 kW / 250 HP6 / 2410.2003 - 09.2007
- 3598 ccm3213 kW / 290 HP6 / 2402.2007 - 09.2010
- 4511 ccm3250 kW / 340 HP8 / 3209.2002 - 09.2007
- 4511 ccm3331 kW / 450 HP8 / 3209.2002 - 09.2007
- 4511 ccm3368 kW / 500 HP8 / 3201.2004 - 09.2007
- 4511 ccm3383 kW / 521 HP8 / 3205.2002 - 05.2006
- 4806 ccm3283 kW / 385 HP8 / 3202.2007 - 09.2010
- 4806 ccm3298 kW / 405 HP8 / 3210.2007 - 09.2010
- 4806 ccm3368 kW / 500 HP8 / 3202.2007 - 09.2010
- 4806 ccm3397 kW / 540 HP8 / 3202.2007 - 09.2010
- 4806 ccm3404 kW / 550 HP8 / 3208.2008 - 09.2010
- 2967 ccm3176 kW / 240 HP6 / 2402.2009 - 09.2010
Porsche Cayenne I (9PA): první luxusní SUV značky s výkonnými motory a vysokými náklady na servis
Porsche Cayenne první generace, s označením 9PA, se vyráběl v letech 2002 až 2010. Byl to vůbec první SUV od Porsche a zároveň průlomový model, který značce zajistil finanční stabilitu. Cayenne 9PA sdílel technický základ s Volkswagenem Touareg I a Audi Q7, ale nabízel sportovnější jízdní vlastnosti, luxusní výbavu a především silné motory včetně osmiválců a přeplňovaných verzí Turbo.
Základní charakteristika modelu Cayenne I (9PA)
Karoserie: SUV (5 dveří)
Motory – benzínové:
3.2 V6 (184 kW)
3.6 V6 (206 kW, po faceliftu)
4.5 V8 (250 kW)
4.5 V8 Turbo (331–368 kW)
4.8 V8 (290–298 kW, facelift)
4.8 V8 Turbo / Turbo S (368–405 kW)
Motory – naftové:
3.0 V6 TDI (176 kW, od 2009)
Převodovky: 6stupňová manuální, 6stupňová automatická Tiptronic S
Pohon: 4x4 (stálý pohon všech kol, redukce, uzávěrky diferenciálů)
Objem kufru: 540 l / až 1 770 l po sklopení sedadel
Výhody Porsche Cayenne I (9PA)
První SUV značky Porsche – kombinace sportovnosti a praktičnosti
Výkonné motory, zejména verze Turbo a Turbo S
Schopný i v terénu díky redukci a uzávěrkám
Luxusní interiér a možnost bohaté výbavy
Sdílená technika s VW Touareg a Audi Q7 → dostupnější servisní zázemí
Dobrá antikorozní ochrana karoserie
Slabiny a časté poruchy Porsche Cayenne I (9PA)
1. Motory
3.2 / 3.6 V6
Spolehlivější, ale slabší pro těžké SUV
Vyšší spotřeba (12–13 l/100 km)
4.5 V8 (atmo i Turbo)
Typický problém: porézní vložky válců → vysoká spotřeba oleje
Riziko přehřívání a zadření motoru při zanedbané údržbě
Turbo: drahé opravy turbodmychadel
4.8 V8 (facelift)
Spolehlivější než 4.5, ale stále vyšší spotřeba oleje
Riziko poruchy rozvodů a vstřikování
3.0 V6 TDI (od 2009)
Úspornější, ale časté problémy s EGR a DPF
Citlivost na kvalitu nafty
2. Převodovky
6st. manuál
Odolný, ale méně častý
6st. Tiptronic S
Komfortní, ale drahý na opravy
Riziko poruch měniče a mechatroniky po vysokém nájezdu
Nutná pravidelná výměna oleje
3. Elektronika a výbava
Problémy s komfortní jednotkou (centrál, alarm, okna)
Vadná čidla ABS a ESP
Poruchy infotainmentu PCM (zastaralý systém, výpadky)
Elektronická parkovací brzda občas selhává
4. Podvozek a brzdy
Vzduchový podvozek → komfortní, ale časté poruchy měchů a kompresorů
Vysoká zátěž na brzdy, zejména u verzí Turbo → kratší životnost
Vůle v ramenech a silentblocích po vyšším nájezdu
5. Koroze
Dobrá antikorozní ochrana karoserie
Riziko rezavění podvozku a výfuku u vozů z oblastí se solí
Shrnutí
Porsche Cayenne I (9PA) je luxusní SUV, které znamenalo revoluci pro značku Porsche. Nabízí skvělé jízdní vlastnosti, silné motory a vysokou praktičnost. Nejlepší volbou je faceliftová verze s motorem 4.8 V8 nebo úsporný 3.0 V6 TDI. Rizikovými variantami jsou hlavně starší 4.5 V8 kvůli problémům s válci a drahé opravy vzduchového podvozku a automatických převodovek.
