Kapalina posilovače řízení - jakou roli hraje? Měla by být vyměněna?
Kapalina posilovače řízení (kapalina posilovače řízení) - jak často měnit? Jak si vybrat? Jakou roli hraje v systému a jak ovlivňuje jeho životnost?
Posilovač řízení způsobil revoluci ve způsobu řízení automobilů. Díky asistenci můžete pohodlně manévrovat s každým autem bez ohledu na jeho velikost. Asistenci oceníte zejména při parkování.
Typové schvalovací předpisy platné v EU přesně definují sílu, kterou musí řidič osobního automobilu (do 5 tun) vyvinout na volant, aby mohl projet zatáčku o poloměru 12 metrů. Při aktivním posilovači řízení musí být tato síla mezi 15 a 25 daN a při nefunkčním posilovači řízení nesmí překročit 30 daN.
Posilovač řízení je již řadu let standardem a najdete jej na výbavě městských mini třídy A a výkonných limuzín třídy E. Řízení auta bez posilovače si řada řidičů ani neumí představit.
Každý systém, kterým je vůz vybaven, vyžaduje náležitou péči a servis. To platí i pro posilovač řízení. V případě nejoblíbenějších řešení, tedy hydraulického a elektrohydraulického posilovače řízení, je klíčem k bezporuchovému provozu systému včasná výměna kapaliny posilovače řízení. A stejně důležité je použití správné kapaliny posilovače řízení, která splňuje specifikace výrobce vozidla.
Jaký druh posilovače řízení mám v autě?
-
Hydraulické – používaly se u starších vozů
-
Elektrohydraulické – dnes používané, jsou nejběžnějším řešením
-
Elektrický EPS/EPAS – dnes používané
Kapalina posilovače řízení se používá v hydraulickém a elektrohydraulickém posilovači řízení. Pokud ano, vůz je vybaven:
-
Specifikace kapaliny posilovače řízení a intervaly výměny najdete v uživatelské příručce vašeho vozu
-
Pod kapotou vozu je nádrž na kapalinu posilovače řízení. Na čepici má symbol volantu nebo nálepku
-
V případě hydraulického posilovače řízení pohání hadovitý řemen nejen alternátor, ale i čerpadlo posilovače řízení
-
U elektrohydraulického posilovače řízení je pod kapotou čerpadlo posilovače řízení poháněné vlastním elektromotorem
Kapalina posilovače řízení - co dělá? Jak funguje systém posilovače řízení?
Jakou roli hraje kapalina posilovače řízení?
Kapalina posilovače řízení (olej posilovače řízení) je kapalná část systému posilovače řízení. Kapalina působí jako výkonný faktor - díky ní se kola mohou otáčet. Navíc maže a chrání systém před přehřátím. Musí být také mrazuvzdorná. Během provozu se kapalina zahřívá, proto musí být odolná i vůči vysokým teplotám.
Je umístěna v nádrži, pod kterou je umístěno čerpadlo. Systém posilovače řízení musí být těsný a systém musí obsahovat správné množství kapaliny.
Měří se jednoduchým bajonetem. Je součástí zátky, která utěsňuje nádržku kapaliny posilovače řízení.
Tekutiny by nemělo být ani málo, ani příliš mnoho. Množství musí být optimální.
Jak funguje posilovač řízení ve vozech s hydraulickým posilovačem řízení?
-
Čerpadlo posilovače řízení je poháněno poly-žebrovaným řemenem, jako alternátor. Začne fungovat ihned po nastartování motoru a funguje neustále, bez ohledu na to, zda řidič jede rovně nebo zatáčí
-
Čerpadlo posilovače řízení dodává kapalině správný tlak
-
Kapalina jde do speciálního ventilu umístěného v převodce řízení
-
Ventil pracuje na principu torzní hřídele. Ventil ovládá kapalinu.
-
V převodce řízení jsou dvě komory - levá a pravá, do kterých jde kapalina posilovače řízení.
Pokud řidič jede rovně, kapalina posilovače řízení proudí kolem ventilu, poté jde do obou komor (levé a pravé) v převodce řízení a vrací se do expanzní nádrže.
Pokud se řidič otočí, např. doprava, pohyb volantu způsobí pohyb ventilu.
Část kapaliny posilovače řízení jde do pravé komory, ale má zablokovaný návrat do nádržky. Tlak kapaliny způsobuje tlak na píst převodovky a následně protáčení kol.
Současně tekutina vstupující do levé komory dále volně proudí skrz ni a vrací se do rezervoáru.
Jak funguje posilovač řízení u vozů s elektrohydraulickým posilovačem?
-
Hydraulický posilovač využívá elektrické čerpadlo, které se aktivuje pouze tehdy, když řidič otočí kola. Kromě toho systém funguje úplně stejně.
Použití elektrického čerpadla výrazně modernizovalo systém posilovače řízení:
-
Systém je méně zatěžován, který se pomaleji opotřebovává (funguje pouze tehdy, když řidič protáčí kola)
-
Snížilo se zatížení motoru, což má za následek nižší spotřebu paliva
-
Zavedení elektrického čerpadla umožnilo namontovat systém kdekoli pod kapotu motoru.
Moderní elektrohydraulické posilovače řízení využívají senzory, které měří úhel natočení volantu. Čím větší je, tím více proudu může být směrováno do motoru, který řídí tlak kapaliny.
Kromě toho je možné modulovat chod systému, například využít silnější asistenci při parkování ve městě nebo zvolit různé charakteristiky řízení (např. sportovní, městské, dálniční atd.).
Systémy posilovače řízení jsou stále modernější, ale stále nejdůležitější tekutinou systému je kapalina posilovače řízení.
Kapalina posilovače řízení - měla by se vyměnit?
Až dosud v automobilovém světě existují velmi škodlivé mýty. Jedním z nich je, že se nevyměňuje kapalina posilovače řízení. To není pravda.
Kapalina posilovače řízení je spotřební kapalina, během provozu se opotřebovává a je pravidelně vyměňována. Měl by být vyměněn také v případě poruchy systému, kdy je zaznamenáno znečištění nebo opotřebení.
Jak často by se měla měnit kapalina posilovače řízení?
Výrobce automobilu by měl specifikovat interval výměny kapaliny posilovače řízení. Tyto informace by měly být uvedeny v návodu k autu. Pokud žádné nejsou nebo výrobce automobilu doporučuje velmi dlouhé intervaly výměny, je třeba dodržet následující pravidlo:
-
Kapalina posilovače řízení by měla být vyměněna každých 60 000 najetých kilometrů.
Samozřejmě čím častěji, tím lépe.
Kapalina posilovače řízení - v jakých situacích by měla být okamžitě vyměněna?
-
Ihned po koupi ojetého vozu
-
Při jakékoli opravě systému posilovače řízení, například při výměně čerpadla nebo opravě netěsností
-
Když se kapalina posilovače řízení přehřívá. Přehřátí kapaliny posilovače řízení může být způsobeno agresivní jízdou, velmi dlouhým manévrováním ve městě nebo natáčením kol na místě.
-
Když kapalina posilovače řízení znatelně ztmavla, objevily se v ní nečistoty.
-
Když kapalina začne být cítit spáleninou.
Jak si vybrat kapalinu posilovače řízení pro auto?
V první řadě byste se měli podívat do manuálu k vozu. Výrobce automobilu specifikuje specifikaci kapaliny, přesněji normu, kterou by měla splňovat.
Způsoby výměny kapaliny v systému posilovače řízení
Velká část řidičů zapomíná na výměnu kapaliny v systému posilovače řízení, často tento problém podceňují. Přitom právě tato tekutina má zásadní vliv na správný komfort cestování autem.
Výměna kapaliny v systému posilovače řízení - jak to udělat správně?
Existují dva způsoby, jak vyměnit kapalinu v systému posilovače řízení - jednodušší nebo obtížnější. V prvním případě byste se o to měli postarat sami a propláchnout celý systém novou kapalinou. Jedná se o velmi jednoduchou možnost, kterou jistě zvládne každý. Jediné, co musíte udělat, je odšroubovat nádržku s kapalinou pro posilovač řízení a poté odčerpat veškerý její obsah. Nalijte novou kapalinu do prázdné nádrže, nasedněte do auta a několikrát pohněte volantem všemi možnými směry. Díky tomu bude přípravek efektivně vtlačen do systému. Tato operace se však musí několikrát opakovat, dokud nebude kapalina v nádrži zcela čistá.
Druhý způsob se zdá být poněkud náročnější, ale měli by ho zvládnout i laici. Nejprve, stejně jako v první metodě, musíte vyprázdnit nádrž ze staré tekutiny. Poté ji vyjměte, najděte kabel, který vede k převodovce a stáhněte jej dolů pod hřeben řízení. Pod jeho výstupem byste měli umístit nádobu na kapalinu a poté se posadit za volant. Bez nastartování motoru musíte několikrát otočit volantem tam a zpět, dokud se všechna stará kapalina nevyčerpá ze systému posilovače řízení a nevyteče hadicí. Když jsme si jisti, že je nádrž prázdná, můžeme nalít novou kapalinu. Pak musíte nastartovat motor, párkrát otočit volantem a v klidu vyrazit na cestu. Jak vidíte, není to příliš složitý úkol,
Výměna kapaliny v systému posilovače řízení - shrnutí
Kapalina posilovače řízení, stejně jako jakákoli jiná kapalina v autě, vyžaduje pravidelnou výměnu a kontrolu. Musíte se o něj starat alespoň jednou za dva roky nebo každých 60 tisíc ujetých kilometrů. Pravidelná kontrola této kapaliny je nesmírně důležitá činnost, protože zanedbání tohoto problému může poškodit čerpadlo posilovače řízení, což může znamenat značné náklady na opravu. Pamatujte, že bezpečnost silničního provozu je zásadní a nepodceňujte technický stav svého vozidla!
Tento článek má informativní charakter, neslouží jako přímý návod na montáž