Jaký je rozdíl mezi zapalovacími svíčkami a žhavicími svíčkami? Oba typy těchto svíček slouží ke zcela odlišným účelům, i když existují i ​​podobnosti.

 

Velmi zřídka věnují motoristé náležitou pozornost zapalovacím svíčkám, a to i během servisu. Samozřejmě v případě prasknutí padá podezření na zapalovací svíčky. Po několika pokusech oživit staré zapalovací svíčky majitelé automobilů dospějí k závěru, že je třeba je vyměnit. Nabízí se tedy otázka: které zapalovací svíčky jsou nejlepší?

 

Zapalovací svíčky se obvykle vybírají na základě dvou hlavních parametrů: čísla žhavení a velikosti samotné svíčky. Správná zapalovací svíčka pro motor vašeho auta je obvykle uvedena v návodu k obsluze. Výběr zapalovacích svíček by měl být prováděn pouze na základě dokumentace k vozu. Co se týče geometrických rozměrů, vše je samozřejmě jasné. Nevhodně dimenzovaná zapalovací svíčka, malá nebo velká, se do svého pouzdra prostě nevejde, a pokud je krátká, elektrody se do spalovací komory nedostanou a směs vzduchu a paliva nevybuchne. Motor tedy neběží.

 

Mezi všemi značkami zapalovacích svíček rozhodně stojí za to vybrat ty, jejichž cena je na průměrné úrovni - ani nejlevnější, ani nejdražší. Zajistí optimální odolnost a zároveň by se měly osvědčit i v náročných aplikacích.

 

Zapalovací svíčky jsou nezbytné pro startování a provoz motoru: zapalují směs vzduchu a paliva v důsledku výboje mezi elektrodami. Klasicky je zapalovací svíčka kovové pouzdro se středovým vodičem krytým keramickým izolátorem a boční elektrodou. Díky této konstrukci je elektrický obvod uzavřen tokem vysokého napětí.

 

Proč je nutné vyměnit zapalovací svíčky?

Při provozu jsou vystaveny různému zatížení: tepelnému, elektrickému, chemickému, mechanickému, vibracím, atd. Zvyšuje se tedy tzv. průhlednost zapalovacích svíček a tím i vzdálenost mezi centrální elektrodou a bočními elektrodami, která je zodpovědná pro "sílu" jiskry se intenzita výbojů snižuje a při studeném startu a vysokém zatížení může jiskra zmizet.

 

Po vybití, i když ne trvale, součásti zapalovací svíčky často navlhnou a naplní se benzínem. Poté se na zapalovacích svíčkách objeví saze: šedá nebo hnědá, což značí normální provoz, nebo černá, bílá nebo červená, indikující příliš bohatou palivovou směs, špatnou kvalitu paliva, přebytečné přísady a zapalovací svíčky, které nesplňují doporučené specifikace vozidlo.

 

Hlavním úkolem žhavicích svíček je zapálení paliva. To se provádí zahřátím směsi vzduchu ve spalovací komoře na teplotu 800-850 stupňů. Kromě toho jsou žhavicí svíčky důležitou součástí výfukového systému, udržují v činnosti ventil recirkulace výfukových plynů a pomáhají regenerovat filtr sazí nafty. Žhavicí svíčky fungují po celý rok, proto je zvláště důležité zkontrolovat jejich stav v předvečer chladného období. Když totiž v létě selže jedna žhavící svíčka, nejspíš si toho ani nevšimnete. Pokud se však objeví problémy za studena, je nepravděpodobné, že by nastartování motoru uspělo.

 

Žhavicí svíčky lze kontrolovat bez demontáže z motoru běžným testerem. K tomuto účelu je nutné nasadit tester s režimem měření odporu. Jeden konec testeru by měl být připevněn ke karoserii vozu, nejlépe k motoru, a druhý k zapalovací svíčce. Pokud neteče proud, je zapalovací svíčka vadná.

 

Vyšroubovanou zapalovací svíčku lze po přiložení plus z baterie na žádost svíčky zkontrolovat a pouzdro by se mělo opřít o váhu vozu. Ve fungující svíčce se během deseti sekund ohřívací trubice zahřeje a začne svítit. Jinak svíčka nefunguje.

 

I když není potřeba zapalovací svíčky vyměňovat, přesto se doporučuje provést opatření k jejich údržbě. Žhavicí svíčky jsou namontovány v malých závitových otvorech na hlavě válců. Díky vysokému kilometrovému nájezdu a neustálému působení vysokých teplot na tento prvek je jeho struktura náchylná ke korozi a zaseknutí. V důsledku toho mohou žhavicí svíčky prasknout silou vyvinutou při jejich vyjímání. V důsledku toho zůstává část zapalovací svíčky uvnitř závitového otvoru v hlavě válce. V konečném důsledku je nutné demontovat celou hlavu z bloku válců, což znamená další práci a zvýšené náklady. Zasekávání a korozi lze však snadno a účinně zabránit. Za tímto účelem odborníci doporučují mírně povolit všechny žhavicí svíčky, aniž byste je úplně odstranili, poté znovu utáhněte momentovým klíčem. Tímto způsobem lze minimalizovat riziko zaseknutí a poškození svíček.

 

Pokud se zeptáte odborníků, jak často byste měli vyměňovat zapalovací svíčky v autě, ve většině případů bude odpověď stejná – po 30 tisících. Platinové a iridiové špunty zase fungují do 90 000 km.

 

Tento ukazatel mohou ovlivnit různé faktory. Primárně se to týká značky použitých svíček, proto byste si měli přečíst návod k použití a najít v něm požadovanou hodnotu životnosti. Rozhodně je lepší volit svíčky doporučené výrobcem auta.

 

Je také snadné určit stav svíček - pokud je na povrchu hodně sazí, je to důvod k naléhavé výměně. V přítomnosti drobných nečistot můžete motor dobře zahřát, což povede k samočištění elektrod. Na stav zapalovacích svíček má vliv i kvalita použitého paliva. důležité je, aby do auta byl tankován benzín, jehož značka a oktanové číslo odpovídá doporučení výrobce. Při použití nekvalitního benzínu bude potřeba častěji vyměňovat zapalovací svíčky. Když se rozhodujete, kdy vyměnit zapalovací svíčky vašeho auta, měli byste zvážit také kvalitu oleje. Pokud se používá levná kapalina, výměna bude muset být prováděna častěji. Negativním faktorem je také nízká a velmi vysoká hladina oleje.

Jak vyměnit zapalovací svíčky?

 

Vlastní výměna zapalovacích svíček je teoreticky jednoduchá operace. Doporučujeme však provádět výměnu pouze zkušenějším kutilům. Chyby mohou způsobit poškození motoru. Jak tedy správně vyměnit zapalovací svíčky?

 

Zapalovací svíčka je zodpovědná za vytvoření jiskry nezbytné k zapálení směsi vzduchu a paliva. Příznakem opotřebení svíčky je například zvýšená potřeba paliva a také nerovnoměrný chod motoru. Tankování kvalitního paliva hraje důležitou roli v prodloužení jejich životnosti.

 

Výrobci stanovují různé intervaly výměny zapalovacích svíček. Hodně také záleží na jejich druhu a kvalitě. Nejodolnější jsou ty z iridia a platiny. Najeto se pohybuje od 30 000 do přes 100 000 km.

 

Stav svíček je dobré kontrolovat při ročních prohlídkách. Pokud mají izolátory zapalovacích svíček šedý nebo hnědý povlak, je to známka toho, že jsou funkční. Mechanické poškození, černá barva, zaolejování nebo spálení jsou známkou toho, že je čas koupit nové, stejně jako zkontrolovat stav samotného motoru. Mimochodem, také stojí za to věnovat pozornost zapalovacím drátům.

 

Svíčky nejsou univerzální. Nezapomeňte vybrat díly, které odpovídají konkrétnímu motoru. Celá sada by měla být vyměněna najednou.

 

Jak vyměnit zapalovací svíčky? Především na studený motor a vypnuté zapalování. Poté sejměte plastový kryt z jednotky, pokud jej motor má.

 

Pokud jsou pod krytem motoru vysokonapěťové vodiče (instalace s rozdělovačem), označíme, který kabel je připojen ke které svíčce. Aby nedošlo k záměně, je nejlepší vyměnit zapalovací svíčky jednu po druhé.

 

V novějších autech se místo drátů budeme pravděpodobně zabývat cívkami. Jedna cívka ne vždy podporuje jednu zapalovací svíčku. Můžeme se setkat s blokovými cívkami ve dvou světech nebo cívkovými systémy, které vypadají jako pás. Ty jsou instalovány jako celek na sadu zapalovacích svíček. Před demontáží cívek musíme pamatovat na to, abychom z nich odpojili zástrčky.

 

Před vyjmutím objímek zapalovacích svíček je dobré vyčistit. Nečistoty vyfoukejte stlačeným vzduchem nebo použijte vysavač, aby se nedostaly do motoru.

 

V návodu si ověříme, jak velká má být mezera mezi elektrodami. Může se ukázat, že je třeba je ohnout. Budeme potřebovat tzv spároměr.

 

Pořiďte si také klíč na zapalovací svíčky a momentový klíč. Vyjměte zapalovací svíčku a zkontrolujte, zda její sedlo není znečištěné. Pokud ano, pečlivě ji očistěte, dbejte na to, aby do pohonné jednotky nic nespadlo.

 

Při odšroubování dávejte pozor, abyste neporušili keramický izolátor. To může zabránit vyjmutí zapalovací svíčky.

 

Potřete závit nové zapalovací svíčky trochou motorového oleje. Poté přistoupíme ke šroubování. Nejprve to uděláme ručně, pak použijeme klíč. Se standardním nářadím ani neuděláme celou otáčku a nevyužijeme velkou sílu. Musíme cítit odpor.

 

Větší jistotu ve správné usazení nám poskytne momentový klíč, na kterém musíme nastavit příslušný utahovací moment. Liší se v závislosti na průměru závitu.

 

Příliš slabé utažení zapalovací svíčky může skončit poškozením hlavy, zatímco přílišné utažení může způsobit prasknutí kužele zapalovací svíčky.

 

Po montáži svíček připojte kabely v pořadí z návodu k vozu.

 

Výměna žhavicích svíček krok za krokem

 

Pokud je přístup ke žhavicím svíčkám volný a nebrání vám hlava motoru, teoreticky si ji snadno vyměníte sami. V praxi je ale situace mnohem složitější, protože výrobci svíček většinou používají velmi úzké prvky, takže se často při vyšroubování rozbijí. To se stává i specialistům, což je problém, protože zbylá část zapalovací svíčky musí být odstraněna ze strany hlavy a k tomu musí být odstraněna. To zase vytváří dodatečné náklady.

 

Vyjmutí svíčky se proto nejčastěji provádí speciálním klíčem, který ji chrání před rozbitím. Je však zcela nerentabilní kupovat si takové zařízení sami, protože by to bylo mnohonásobně vyšší než náklady na jeho výměnu v dobré dílně.Po vyjmutí svíčky bude nutné nejen řádně vyčistit otvor v hlavy (zde se nachází vlákno), ale také frézovat objímku umístěnou v hlavě. Pozor na připečené svíčky, které mohou poškodit závity! To může vyžadovat další aktualizaci.

 

Suma sumárum tedy mnohem výhodnějším řešením (finančním i časovým) bude nechat auto vyměnit žhavicí svíčky v dílně, než to zkoušet sami na dvorku.

 

Tento článek má informativní charakter, neslouží jako přímý návod na montáž