Nejste si jistí správným výběrem autodílu pro vaše vozidlo? Vyhledáme jej za vás dle VIN!

BMW řady 7 generace E65 (krátká verze), E66 (dlouhá) a E67 (verze pro ochranné účely) bylo vyráběno mezi lety 2001 až 2008 a šlo o jeden z nejodvážnějších a zároveň nejkontroverznějších modelů BMW.
Design od Chrise Bangla rozdělil fanoušky, ale pod kapotou šlo o technologický skok vpřed – přinesl iDrive, elektro-pohon převodovky, aktivní podvozek, komfortní prvky, které se později staly standardem.

Dnes se s těmito vozy často setkáváme jako s levnou ojetinou s výbavou, která neměla konkurenci – ale i s velmi vysokým rizikem drahých oprav.

Co BMW E65/E66 nabízí?
Maximální luxus – měkké kožené sedačky, dvouzónová či čtyřzónová klimatizace, elektricky nastavitelné sedačky, TV tunery, navigace, aktivní tlumiče

Silné motory – V8 i V12, jak benzínové, tak dieselové
Automatická převodovka, adaptivní světlomety, systém iDrive
Air suspension, stabilizační systémy, bohatá výbava i u starších verzí
Systémy jako night vision, měnič DVD, Soft Close, předehřev kabiny – v době uvedení šlo o špičku

Časté závady a slabiny E65 / E66
1. Elektronika a komfortní výbava
Extrémně složitá elektroinstalace – stovky řídicích jednotek
Selhání iDrive, poruchy displeje, nefunkční ovladač
Problémy s centrálním zamykáním, elektrickými sedačkami, stahováním oken
Časté chyby na palubní desce bez reálného důvodu
Poruchy řízení světel, PDC senzorů, měničů médií, telefonního modulu

2. Motor a mechanika
Benzínové motory V8 (N62) – časté úniky oleje, poruchy VANOS, problémy s ventilovou skříní, těsněním vík, poruchy valvetronicu

Dieselové motory (M57, M67) – velmi odolné, ale:
Poruchy turbodmychadel
Zanášení EGR, DPF

Vysokotlaká čerpadla a vstřikovače

V12 (760i/Li) – výjimečný, ale extrémně nákladný na servis

3. Automatická převodovka
6stupňový ZF automat – plynulý, ale při nedodržení výměn oleje se objevují rázy, prokluz a selhání
Náklady na repas či výměnu mohou překročit hodnotu auta

4. Podvozek a vzduchové odpružení
Vzduchové měchy a kompresor často selhávají – zadní náprava klesá
Aktivní stabilizátory (Dynamic Drive) – opotřebení hydraulických komponent
Hlučnost ložisek, vůle v ramenech a řízení u těžších verzí

5. Karoserie a interiér
Koroze není hlavní problém, ale objevuje se kolem lišt a dveří
Opotřebení interiérových ovladačů, vrzání výplní dveří
Samovolné vybití baterie – složitá kabeláž, vysoký odběr ve „spánku“
Doporučení při výběru

Nejlepší motory:

Diesel 730d (M57) – považován za nejméně problémový
735i/740i (N62) – silné, ale náročné na údržbu

Na co pozor:

Všechny benzínové V8 – pozor na kouřivost, vibrace, chybové hlášky
Nefunkční iDrive → nákladná oprava
Elektronika kufru, sedaček, zámků, měnič DVD
Systém Soft Close a servo-dovírání – často nefunkční
Pokud nefunguje air suspension, počítej s desítkami tisíc za opravu

Vyplatí se koupit jen kusy s jasnou historií, ideálně po velkém servisu (např. rozvody, těsnění motoru, převodovka, podvozek). Servis a diagnostika u těchto aut není levná.

Náhradní díly a servis
Náhradní díly jsou dostupné, ale:

Mnoho dílů je drahých nebo obtížně dostupných (např. elektronika, moduly, iDrive)

Aftermarket komponenty: Sachs, Lemförder, Hella, Bosch, INA, ZF

Vzduchové měchy a kompresory lze nahradit – např. Arnott nebo Bilstein

Často měněné díly:

Silentbloky, ramena, čepy
Vzduchové měchy, ložiska kol
iDrive komponenty, displeje
EGR ventily, váhy vzduchu, snímače klikovky
Těsnění ventilů, kryty motoru, termostaty

Díly snadno najdete podle VIN kódu na specializovaných webech jako motora.cz - www.motora.cz/vin

?