Vyberte motorizaci pro BMW - 7 (E65, E66, E67)
- ObsahVýkon kW/HPPočet válců/ventilůVe výrobě
- 2979 ccm3170 kW / 231 HP6 / 2403.2003 - 07.2008
- 2996 ccm3190 kW / 258 HP6 / 2403.2005 - 08.2008
- 3600 ccm3200 kW / 272 HP8 / 3211.2001 - 02.2005
- 4000 ccm3225 kW / 306 HP8 / 3203.2005 - 08.2008
- 4398 ccm3245 kW / 333 HP8 / 3207.2001 - 03.2005
- 4799 ccm3270 kW / 367 HP8 / 3203.2005 - 08.2008
- 5972 ccm3327 kW / 445 HP12 / 4801.2003 - 08.2008
- 2993 ccm3150 kW / 204 HP6 / 2409.2002 - 08.2003
- 2993 ccm3155 kW / 211 HP6 / 2409.2003 - 08.2008
- 2993 ccm3160 kW / 218 HP6 / 2406.2002 - 02.2005
- 2993 ccm3170 kW / 231 HP6 / 2407.2005 - 08.2008
- 3901 ccm3190 kW / 258 HP8 / 3210.2002 - 02.2005
- 4423 ccm3220 kW / 300 HP8 / 3203.2005 - 08.2005
- 4423 ccm3242 kW / 329 HP8 / 3207.2005 - 07.2008
BMW řady 7 generace E65 (krátká verze), E66 (dlouhá) a E67 (verze pro ochranné účely) bylo vyráběno mezi lety 2001 až 2008 a šlo o jeden z nejodvážnějších a zároveň nejkontroverznějších modelů BMW.
Design od Chrise Bangla rozdělil fanoušky, ale pod kapotou šlo o technologický skok vpřed – přinesl iDrive, elektro-pohon převodovky, aktivní podvozek, komfortní prvky, které se později staly standardem.
Dnes se s těmito vozy často setkáváme jako s levnou ojetinou s výbavou, která neměla konkurenci – ale i s velmi vysokým rizikem drahých oprav.
Co BMW E65/E66 nabízí?
Maximální luxus – měkké kožené sedačky, dvouzónová či čtyřzónová klimatizace, elektricky nastavitelné sedačky, TV tunery, navigace, aktivní tlumiče
Silné motory – V8 i V12, jak benzínové, tak dieselové
Automatická převodovka, adaptivní světlomety, systém iDrive
Air suspension, stabilizační systémy, bohatá výbava i u starších verzí
Systémy jako night vision, měnič DVD, Soft Close, předehřev kabiny – v době uvedení šlo o špičku
Časté závady a slabiny E65 / E66
1. Elektronika a komfortní výbava
Extrémně složitá elektroinstalace – stovky řídicích jednotek
Selhání iDrive, poruchy displeje, nefunkční ovladač
Problémy s centrálním zamykáním, elektrickými sedačkami, stahováním oken
Časté chyby na palubní desce bez reálného důvodu
Poruchy řízení světel, PDC senzorů, měničů médií, telefonního modulu
2. Motor a mechanika
Benzínové motory V8 (N62) – časté úniky oleje, poruchy VANOS, problémy s ventilovou skříní, těsněním vík, poruchy valvetronicu
Dieselové motory (M57, M67) – velmi odolné, ale:
Poruchy turbodmychadel
Zanášení EGR, DPF
Vysokotlaká čerpadla a vstřikovače
V12 (760i/Li) – výjimečný, ale extrémně nákladný na servis
3. Automatická převodovka
6stupňový ZF automat – plynulý, ale při nedodržení výměn oleje se objevují rázy, prokluz a selhání
Náklady na repas či výměnu mohou překročit hodnotu auta
4. Podvozek a vzduchové odpružení
Vzduchové měchy a kompresor často selhávají – zadní náprava klesá
Aktivní stabilizátory (Dynamic Drive) – opotřebení hydraulických komponent
Hlučnost ložisek, vůle v ramenech a řízení u těžších verzí
5. Karoserie a interiér
Koroze není hlavní problém, ale objevuje se kolem lišt a dveří
Opotřebení interiérových ovladačů, vrzání výplní dveří
Samovolné vybití baterie – složitá kabeláž, vysoký odběr ve „spánku“
Doporučení při výběru
Nejlepší motory:
Diesel 730d (M57) – považován za nejméně problémový
735i/740i (N62) – silné, ale náročné na údržbu
Na co pozor:
Všechny benzínové V8 – pozor na kouřivost, vibrace, chybové hlášky
Nefunkční iDrive → nákladná oprava
Elektronika kufru, sedaček, zámků, měnič DVD
Systém Soft Close a servo-dovírání – často nefunkční
Pokud nefunguje air suspension, počítej s desítkami tisíc za opravu
Vyplatí se koupit jen kusy s jasnou historií, ideálně po velkém servisu (např. rozvody, těsnění motoru, převodovka, podvozek). Servis a diagnostika u těchto aut není levná.
Náhradní díly a servis
Náhradní díly jsou dostupné, ale:
Mnoho dílů je drahých nebo obtížně dostupných (např. elektronika, moduly, iDrive)
Aftermarket komponenty: Sachs, Lemförder, Hella, Bosch, INA, ZF
Vzduchové měchy a kompresory lze nahradit – např. Arnott nebo Bilstein
Často měněné díly:
Silentbloky, ramena, čepy
Vzduchové měchy, ložiska kol
iDrive komponenty, displeje
EGR ventily, váhy vzduchu, snímače klikovky
Těsnění ventilů, kryty motoru, termostaty
Díly snadno najdete podle VIN kódu na specializovaných webech jako motora.cz - www.motora.cz/vin
?
