Nejste si jistí správným výběrem autodílu pro vaše vozidlo? Vyhledáme jej za vás dle VIN!

BMW X5 E53 je první generace modelu X5 – prvního SUV od BMW, které bylo uvedeno na trh v roce 1999 a vyrábělo se až do roku 2006. BMW tehdy označovalo model jako SAV – Sports Activity Vehicle, čímž chtělo odlišit sportovně laděný charakter vozu od klasických off-roadů. Výsledkem bylo SUV s výbornými jízdními vlastnostmi na silnici, luxusním zázemím a důrazem na dynamiku.

E53 se vyráběl ve verzích s pohonem všech kol xDrive, s širokou nabídkou motorů (benzin i diesel) a s možností automatické i manuální převodovky. Postupem času se stal oblíbeným nejen mezi nadšenci do BMW, ale i mezi rodinami, které hledaly kombinaci praktičnosti a prémiového komfortu.

Co dělá BMW X5 E53 výjimečným?

Styl, prostor a kvalita
Design E53 je nadčasový, s robustním postojem a čistými liniemi. Interiér působí luxusně i dnes – kvalitní kůže, masivní obložení a velmi dobré dílenské zpracování. Kufr nabízí kolem 465–620 litrů dle výbavy, a některé verze mají třetí řadu sedadel.

Skvělé jízdní vlastnosti na silnici
Na rozdíl od většiny SUV své doby se E53 chová na silnici jako vyšší BMW řady 5 – pevný podvozek, přesné řízení a dobré chování v zatáčkách. Off-road schopnosti jsou omezené, ale systém pohonu všech kol s elektronickým řízením zvládne sníh, mokro i lehký terén.

Široká nabídka výbavy
X5 bylo dostupné s výbavou jako navigace, vyhřívaná a elektricky nastavitelná sedadla, dvouzónová nebo čtyřzónová klimatizace, parkovací senzory, střešní okno, vzduchový podvozek, tempomat, DVD přehrávač a další prémiové prvky.

Časté závady a slabiny BMW X5 E53

1. Automatická převodovka (zejména u 3.0d a V8 verzí)
Trhání při rozjezdu, opožděné řazení, prokluz.
Zanedbaná údržba (výrobce původně uváděl „doživotní náplň“) výrazně zkracuje životnost.
Doporučení: výměna oleje a filtru každých 60–80 tis. km.

2. Vzduchový podvozek (Air Suspension)
Poruchy zadních vzduchových měchů – auto po delším stání „sedí“, nerovnoměrná výška.
Měchy začínají propouštět okolo 150–200 tis. km.
Kompresor může být hlučný nebo úplně odejít.

3. Elektronika a komfortní výbava
Poruchy centrálního zamykání, elektrických oken, klimatizace nebo displejů.
Zoxidované konektory, vadné relé, vybití baterie kvůli trvale zapnutým modulům.

4. Motor – úniky oleje a poruchy příslušenství
Dieselové motory 3.0d (M57) trpí na úniky oleje z víka ventilů, vany a turbodmychadla.
V8 benzíny (4.4i, 4.6is, 4.8is) mívají vyšší spotřebu oleje, netěsnosti sání a náročnější chlazení.
Praskání expanzních nádob chladicí kapaliny je velmi časté.

5. Řízení a nápravy
Vůle v řízení, klepání, „plavání“ auta ve vyšších rychlostech.
Opotřebené silentbloky, čepy, stabilizátory – nutné měnit vcelku, často celou sadu.
U některých aut je problém se špatnou geometrií zadní nápravy, zejména po nehodách nebo při extrémním zatížení.

Doporučení pro výběr a provoz

Nejvyváženější variantou je X5 3.0d – slušný výkon, přijatelná spotřeba a nižší náklady na servis než u V8.
Pokud preferujete benzin, 4.4i je o něco rozumnější volba než extrémní 4.6is nebo 4.8is, které mají vyšší servisní náklady.
Ověřte si funkčnost převodovky, vzduchového podvozku a elektroniky, včetně funkce displejů a modulu světel.
Vyžádejte si důkazy o výměně oleje v automatu, servisu EGR ventilů a turba.
Kombinace velké hmotnosti, automatu a xDrive znamená vyšší zátěž na podvozkové komponenty – levná oprava neexistuje.

Náhradní díly a servis
BMW X5 E53 má i dnes dobrou dostupnost náhradních dílů, ať už originálních, nebo kvalitních aftermarketových. Doporučené značky: Sachs, Lemförder, Bosch, INA, Meyle HD, Mahle, ZF.

Nejčastěji měněné díly:
Brzdy, čepy, ramena, silentbloky
Tlumiče, vzduchové měchy, kompresory
Těsnění motoru, gufera, víka ventilů
Expanzní nádržky, vodní pumpy, termostaty
Relé, komfortní moduly, zámky, okna
Automatická převodovka – filtry, olej, mechatronika

Díly snadno najdete podle VIN kódu na specializovaných webech jako motora.cz nebo www.motora.cz/vin