Nejste si jistí správným výběrem autodílu pro vaše vozidlo? Vyhledáme jej za vás dle VIN!

Fiat Ducato „Krabice“ (250_): moderní a spolehlivá dodávka s širokou nabídkou verzí

Fiat Ducato čtvrté generace, s označením 250_, se vyráběl od roku 2006 do roku 2014 (poté následoval modernizovaný model 290_). Stejně jako předchozí generace vznikal ve spolupráci s koncernem PSA (Peugeot Boxer, Citroën Jumper). Varianta Krabice (skříňová dodávka/van) byla nejrozšířenější díky obrovskému objemu nákladového prostoru, různým délkám a výškám karoserie a vysoké užitečné hmotnosti. Oblíbený byl také jako základ pro obytné vozy.

Základní charakteristika modelu Ducato (250_)

Karoserie: dodávka (krabice/skříň), podvozky pro nástavby, minibus

Motory – naftové Multijet:

2.2 JTD / Multijet (74–96 kW, dodáván ve spolupráci s PSA/Ford)
2.3 Multijet (88–130 kW)
3.0 Multijet (115–130 kW, Iveco F1C)

Převodovky: 5/6stupňová manuální, 6stupňová robotizovaná Comfort-Matic
Pohon: přední kola (u 3.0 i zadní / 4x4 přestavby)
Užitečná hmotnost: 1 000–1 900 kg dle verze
Objem nákladového prostoru: 8–17 m³ (podle délky a výšky karoserie)

Výhody Fiat Ducato 250_

Obrovská variabilita délek a výšek karoserie
Úsporné a odolné diesely Multijet, zejména 2.3 a 3.0
Dostupné náhradní díly díky sdílené technice s Boxer a Jumper
Dobrá ergonomie kabiny a pohodlnější interiér než u 244
Vysoká užitná hodnota → oblíbený i pro obytné vestavby
Solidní antikorozní ochrana oproti starším generacím

Slabiny a časté poruchy Fiat Ducato 250_

1. Motory

2.2 Multijet
Úsporný, ale slabší výkon pro těžší verze
Riziko poruch vstřikovačů
Občas problémy s EGR ventilem

2.3 Multijet (88–130 kW)
Nejlepší kompromis výkon/spotřeba
Typické závady: EGR ventil, turbo při vysokém nájezdu
Občasná spotřeba oleje

3.0 Multijet (115–130 kW)
Silný a spolehlivý motor Iveco F1C
Vhodný pro těžké náklady a obytné vozy
Vyšší spotřeba při městském provozu
Riziko poruchy vstřikovačů po 300 tis. km

2. Převodovky

5/6st. manuál
Spolehlivé, časté opotřebení spojky a dvouhmotového setrvačníku po 200 tis. km

Comfort-Matic (robotizovaná 6st.)
Pohodlnější, ale pomalejší řazení
Problémy s mechatronikou a spojkou
Nutná pravidelná výměna oleje

3. Elektronika a výbava
Slabší alternátory a startéry u starších verzí
Problémy s centrálním zamykáním a ovládáním dveří
Vadné čidlo ABS nebo airbagu – časté svícení kontrolek
Klimatizace – netěsnosti okruhu, slabší kompresory

4. Podvozek a brzdy
Rychlé opotřebení předních ramen a silentbloků při častém přetěžování
Kratší životnost brzd při plném zatížení
Tlumiče a pružiny trpí u obytných verzí s vyšší hmotností
Koroze výfuku a zadní nápravy

5. Koroze
Karoserie dobře chráněná, lepší než u 244
Riziková místa: spodní hrany dveří, zadní dveře, podlaha nákladového prostoru

Shrnutí

Fiat Ducato 250_ „Krabice“ patří mezi nejúspěšnější dodávky své doby. Díky obrovské variabilitě, dostupným dílům a úsporným motorům Multijet je dodnes vyhledávaným užitkovým i obytným vozem. Nejlepší volbou je 2.3 Multijet, který nabízí ideální poměr spolehlivosti, výkonu a spotřeby. Slabší stránkou jsou problémy s EGR, turbodmychadly a opotřebení podvozku při častém přetěžování.