Nejste si jistí správným výběrem autodílu pro vaše vozidlo? Vyhledáme jej za vás dle VIN!

Fiat Panda (312_, 319_) – Jednoduché městské auto s překvapivou odolností (a pár slabinami)
Třetí generace Fiatu Panda (typ 312 a 319) přišla na trh v roce 2011 a vyrábí se dodnes. Využívá technický základ Fiatu 500, ale nabízí praktičtější karoserii, vyšší posez a levnější provoz i servis.
Auto boduje hlavně v městském provozu, ale v nabídce jsou i verze s pohonem všech kol (Panda 4x4) a zvýšeným podvozkem (Cross), které si získaly kultovní status mezi nadšenci do jednoduchých, odolných aut.

Co Panda 312/319 nabízí?
Karoserie: 5dveřový hatchback, občas i se střešním nosičem, rezervou pod vozem

Výbavové stupně: Pop, Easy, Lounge, 4x4, Cross, Trussardi, City Cross

Motory:

1.2 8V (Fire) – základní benzin
0.9 TwinAir – dvouválec turbo
1.0 FireFly hybrid – mild-hybrid
1.3 Multijet – diesel (dříve)
CNG verze – 0.9 TwinAir Natural Power
Převodovky: 5st. a 6st. manuál, automat Dualogic (vzácně)
Pohon: přední náhon nebo 4x4 (viskózní spojka + zadní diferenciál)

Časté poruchy a slabiny
1. Benzínové motory
1.2 8V Fire
Jeden z nejspolehlivějších motorů Fiatu

Slabiny:
úniky oleje z víka ventilů 
opotřebení zapalovacích svíček a kabelů 
spotřeba oleje u starších kusů 
zhoršené studené starty při delších odstávkách

0.9 TwinAir
Dvouválec s turbem – výkonný, ale citlivý:
opotřebení rozvodového řetězu, vyšší spotřeba oleje
poruchy turboaktuátoru, hrubý chod motoru při nízkých otáčkách
u verzí na CNG časté: zpětné rázy, opotřebení ventilů

1.0 FireFly hybrid
Novější mild-hybrid – spolehlivý, ale:
citlivý na kvalitní olej (10 000 km výměna max.)
poruchy start/stop systému, poruchy řízení hybridního systému u neservisovaných vozů

2. Diesel 1.3 Multijet
Spolehlivý motor, ale ujeté vozy nad 200 000 km mívají:
poruchy vstřikovačů, turbo
EGR ventily, DPF regenerace, opotřebení rozvodového řetězu, úniky oleje z těsnění kliky

3. Převodovky a spojka
Manuály (5/6st.):
opotřebení synchronů (hlavně 2. a 3. stupeň)
vůle v táhlech řazení
u 4x4 verze vůle v zadním diferenciálu

Automat Dualogic:
poruchy aktuátoru spojky, necitlivé přeřazování, chybová hlášení převodovky

4. Podvozek a karoserie
Slabší antikorozní ochrana podlahy, hlavně u levnějších verzí
Zadní tlumiče u 4x4 často vytékají už kolem 80 000 km
Čepy řízení a ramena po českých silnicích trpí
Brzdové třmeny – koroze a zadírání ruční brzdy

5. Elektronika a komfortní výbava
Poruchy centrálního zamykání, el. oken a klíčů (často kvůli mikrospínačům)
Výpadky snímačů ABS, tlak v pneumatikách (TPMS)
Nefunkční displej rádia nebo zamrzání Blue&Me systému
Poruchy zadních stěračů nebo vyhřívání oken

Často měněné díly
Rozvody (řemen nebo řetěz), oleje a filtry každých 10–15 tis. km
Zapalovací cívky, svíčky, kabely (hlavně u TwinAir)
Čepy, ramena, tlumiče, zadní pružiny, brzdové destičky
Čidla ABS, lambda sondy, EGR ventily, akumulátor
Řemeny alternátoru, vodní pumpa, těsnění víka ventilů

Shrnutí
Fiat Panda 312/319 je nenáročné, lehké a dostupné auto, které vyniká v městském provozu, na chatu nebo jako druhý vůz do rodiny.
1.2 8V je sázka na jistotu, TwinAir je svižný, ale vyžaduje péči, 4x4 verze jsou překvapivě schopné i mimo asfalt.

Pozor je třeba dát na řetězové rozvody, elektroinstalaci a výbavu se systémem Blue&Me.

Díly snadno najdete podle VIN kódu na specializovaných webech jako motora.cz, www.motora.cz/vin