Klínové a drážkované řemeny
V případě přetržení řemene přestanou fungovat všechny důležité komponenty vozidla od alternátoru, přes klimatizaci a posilovač řízení. Ozubený klínový řemen se používá nejčastěji pro pohon alternátoru. zajišťuje optimální kontakt při omezeném tření. Je odolný proti opotřebení a má nízkou hlučnost. Drážkový řemen je nejvíce používaný řemen s lehkou montáží, lze jej používat se všemi druhy řemenic. Kromě toho se ideálně se osvědčuje v komplexních soustavách pohonu příslušenství motoru, přenáší větší točivý moment a může pohánět více komponentů naráz.
Příklad číslování řemene CA6PK1740
- CA - řemen
- 6 - počet drážek
- PK - drážkovaný řemen
- 1740 = délka řemene ( mm )
Jak zabránit poškození řemenů
- Neskladovat na přímém slunci
- Neohýbat, nekroutit a nepřevracet
- Nemontujte řemen silou na řemenici
- Používejte správné nářadí
Tipy poškození řemenů
- praskliny drážkového řemene - částečné roztržení aspoň jedné drážky - postupující praskliny kvůli přítomnosti cizích těles v drážkách řemenice v důsledku nesprávné montáže
- roztřepení a odřeniny klínového řemene - roztřepený řemen - nadměrné natažení, řemenice nejsou v jedné ose. Kontakt s nepohyblivou částí.
- opotřebení řemene - praskliny příčné - jedná se o normální opotřebení řemen, obvykle se vyskytují v 70% životnosti řemene
- Poškození cizími tělesy - špatné pracovní napnutí nebo přílišné posouvání, řemenice a kladky nejsou v jedné ose, popřípadě opotřebovaná řemenice