Jaká je funkce brzdové kapaliny?

 

Drtivá většina vozů je vybavena brzdovým systémem na bázi kotoučů. Princip jejich fungování je extrémně jednoduchý: když chcete zpomalit nebo zastavit vozidlo, sešlápnete pedál, což má za následek přitlačení brzdové destičky ke kotouči. Tření mezi těmito dvěma prvky způsobí zastavení vozu. Podobný systém se používá u jízdních kol, ale je třeba si uvědomit, že tam máte co do činění s mnohem nižšími rychlostmi a silami. Aby brzdový systém v těžkém a zrychleném autě správně fungoval, je nutné tlačit na destičku značnou silou – mnohem více, než jste schopni vyrobit vlastní nohou. Vhodný tlak se získá pomocí speciální pumpy, která stlačuje píst brzdové kapaliny.

 

Bohužel vlivem tření dochází k výraznému zahřívání jednotlivých komponent systému, což vede k výraznému zahřívání brzdové kapaliny. Zpočátku je odolná vůči vysokým teplotám, ale postupem času a přirozeným opotřebením postupně ztrácí své původní vlastnosti a snižuje se její bod varu. Je také třeba mít na paměti, že brzdová kapalina je hygroskopická. To znamená, že přirozeně absorbuje vlhkost, která proniká malými netěsnostmi v potrubí a těsnění. Přítomnost vody snižuje její účinnost a dále snižuje bod varu. Jinými slovy, i v autě, které jezdí relativně málo, ztrácí brzdová kapalina časem své původní kvality. V určitém okamžiku se odchyluje od normy tak daleko, že se to stává nebezpečné.

 

Tato situace vede k tzv. parní zátce, tj. prázdné prostory naplněné plynem vznikajícím při odpařování a expanzi kapaliny. Jde o velmi nebezpečný jev, který může způsobit úplné selhání brzd.

 

Každá brzdová kapalina také plní řadu důležitých funkcí, které zaručují pohodlnou a bezpečnou jízdu:

 

  • zkracuje brzdnou dráhu

  • přiměje vůz rychleji a rozhodněji reagovat na sešlápnutí pedálu

  • chrání prvky brzdového systému proti korozi a prodlužuje tak jejich životnost

  • chrání proti bobtnání částí vyrobených z pryže

 

Brzdová kapalina - typy

 

Na trhu existuje mnoho druhů kapalin, což může způsobit určité potíže při optimální volbě. Ve skutečnosti je však věc mnohem jednodušší, než by se na první pohled mohlo zdát. Níže uvádíme krátký cheat sheet, díky kterému snadno určíte, která brzdová kapalina bude pro váš vůz ta nejlepší.

 

Existují čtyři základní typy, popsané tzv. DOT klasifikace. Vztahuje se k bodu varu daného produktu v jeho počátečním stavu a když je již použit a obsahuje asi 3,7 procenta vlhkosti.

 

  • Brzdová kapalina DOT 3 - toto označení najdeme na nejstarších typech brzdových kapalin. Používaly se ve většině automobilů vyrobených ve 20. století. Základní složkou tohoto typu produktů je glykolether. Protože se jedná o vysoce hygroskopickou látku, snadno ztrácí své vlastnosti působením vlhkosti, což způsobuje výrazné snížení bodu varu. Pro novou kapalinu tohoto typu, tj. obsahující 0 % vody, bod varu je 205°C, ale po navlhčení klesne na cca 140°C.

  • Brzdová kapalina DOT 4 - tento typ je rovněž na bázi glykoletheru a je v podstatě vylepšenou verzí DOT 3. Rozdíl je v tom, že byly přidány přísady snižující sklon k nasávání vlhkosti. Čerstvá tekutina by měla vařit pouze při 230 °C a vodnatá tekutina by měla vařit při teplotě asi 155 °C. Tento typ produktu je v současnosti nejoblíbenější.

  • Brzdová kapalina DOT 5.1 - produkty s tímto označením jsou v jistém smyslu pokračováním verze DOT 4. Jejich hlavní složkou je stále glykolether, ale díky přídavku pomocných látek vykazuje tento typ brzdové kapaliny mnohem lepší parametry než jeho předchůdci . Čerstvá snese úspěšně teplotu 260°C, zalitá vodou se bude vařit pouze při 180°C. Za zmínku také stojí, že kapaliny DOT 3, 4 a 5.1 jsou mísitelné.

  • Brzdová kapalina DOT 5 - základní složkou tohoto typu výrobků je silikon. Teoreticky je to skvělé řešení, protože neabsorbuje vodu. V praxi se ale problém s vlhkostí vůbec neřeší - dále proniká do systému a jelikož se nemísí s kapalinou, působí přímo na kovové součásti a způsobuje jejich postupnou korozi. Pokud jde o fyzikální parametry DOT 5, jsou totožné s parametry DOT 5.1. Pamatujte však, že na rozdíl od výše popsaných produktů se silikonová verze nesmí míchat s těmi na bázi glykoletheru.

 

Jaká brzdová kapalina bude nejlepší?

 

Mnoho značek má v tomto ohledu svá vlastní doporučení, proto si před koupí zkontrolujte specifikace svého vozu. Mimochodem, zjistíte, jaké množství brzdové kapaliny budete potřebovat, protože tento parametr se může lišit v závislosti na modelu. Samozřejmě se nemusíte striktně řídit doporučeními výrobce, ale povoleny jsou pouze odchylky směrem nahoru, nikoli dolů. Jinými slovy, můžete použít kapalinu, která splňuje nebo překračuje specifikaci.

 

Je také třeba připomenout, že ačkoli DOT 3; 4 a 5.1 jsou plně mísitelné, použití jiného typu než dříve neovlivní brzdový systém. Obvykle jsou kapaliny s vyšším bodem varu také korozivnější. Může se ukázat, že použití agresivnější látky nadělá brzdovému systému více škody než užitku.

 

Nezapomeňte také na hygroskopické vlastnosti; prostředek, který nalijete do auta, musí být čerstvý a hermeticky uzavřený. Jinak se jeho fyzikální vlastnosti mohou výrazně lišit od těch na obalu. Brzdovou kapalinu si můžete koupit sami, ale měli byste ji vyměnit v servisu. Pamatujte také na to, že při servisu je nutné demontovat všechna kola, což je bez použití hydraulického zvedáku prakticky nemožné.

 

Proč měnit brzdovou kapalinu každé dva roky?

 

Špatné brzdy jsou nejhorší noční můrou řidiče. Musíte být velmi vyrovnaní, abyste nepropadli panice, když brzdový pedál dopadne na podlahu. Pravidelná výměna brzdové kapaliny pomůže takové situaci předejít.

 

Nejdůležitější je samotná výměna tekutiny. Brzdová kapalina je hygroskopická. Co to znamená? To znamená, že absorbuje vlhkost z atmosféry jako houba. Zásobník kapaliny je uzavřen. Ano, ale má průduch, kterým se dovnitř dostane vlhkost a tím začne tekutinu znehodnocovat. Nejzajímavější však je, že nejvíce vody se sbírá v blízkosti brzdových třmenů. Největší horko je při brzdění.

 

Ukazuje se, že vlhkost je schopna proniknout měkkými brzdovými hadičkami. Bohužel při provozu systému nedochází k promíchání tekutiny, takže většinu své životnosti stráví na jednom místě systému. Tedy tam, kde by vlhkost být neměla, tam je nejvíc. Čím vyšší je obsah vody v kapalině, tím nižší je její bod varu.

 

1% obsah vody v brzdové kapalině sníží svůj bod varu o 50 stupňů C. U aktuálně nejoblíbenější kapaliny DOT 4 je bod varu 230 stupňů C. Při přípustném obsahu vody tato hodnota klesne na 155 stupňů C. Jak vidíte, rozdíl je kolosální. Výkonové brzdové kapaliny mají bod varu 300 stupňů Celsia.

 

K dispozici je také nehygroskopická kapalina. Jedná se o kapalinu DOT 5. Bohužel není mísitelná s DOT 4, protože je vyrobena na bázi minerálního oleje a silikonu. Minerální olej jej diskvalifikuje z použití ve většině brzdových systémů. Způsobuje "nabobtnání" pryžových prvků. Nezapomeňte vždy používat brzdovou kapalinu doporučenou výrobcem vozu.

 

Co se stane, když se tekutina začne vařit? Začnou se tvořit páry a pára je stlačitelná na rozdíl od kapaliny. Pocítíme, jak brzdová kapalina dosáhne bodu varu pádem na podlahu brzdového pedálu a ztrátou brzd. Po ochlazení se vše vrátí do starých kolejí, ale budeme mít velké štěstí, když budeme stále mezi živými.

 

Samotná výměna kapaliny není složitá ani drahá. A jak vidíte, vyplatí se to dělat každé dva roky. Samozřejmě můžeme vyvařit i novou brzdovou kapalinu. To může být způsobeno rychlou jízdou nebo nekompetentním ovládáním brzd v horském terénu. Takže v podstatě špatnou technikou jízdy.

 

Nejčastější chybou je lehké a dlouhodobé brzdění. Musíte pamatovat na to, že brzdový systém přeměňuje kinetickou energii na teplo, které je odváděno do atmosféry. Na rozdíl od zdání je nejúčinnější krátké a intenzivní brzdění. Komponenty systému se tak rychle nezahřejí a budou mít více času na vyzařování tepla. V horském terénu je povinné brzdit motorem, t.j. jezdíme na nižší převody - 2 nebo 3 podle sklonu terénu. To nám umožní výrazně odlehčit brzdám.

 

Vhodná technika jízdy nám umožní účinně a bezpečně brzdit za všech podmínek a výměna kapaliny zaručí účinnost brzdového systému.

 

Výměna brzdové kapaliny

 

Nejedná se o jednoduchou operaci, ale u starších vozů ji zkušený řidič bez rozsáhlých elektronických systémů jako je ABS zvládne úspěšně provést sám. Ale ne sám – protože na pomoc budete potřebovat dalšího člověka.

 

Před zahájením výměny byste si měli obstarat správné množství nové brzdové kapaliny (obvykle litr a půl), nádobku na použitou kapalinu, pryžovou hadičku, injekční stříkačku a klíč na odšroubování odvzdušňovačů. Také kontrolujeme, zda přístup k nim vyžaduje sejmutí kol.

 

Při výměně se nová kapalina smísí se starou, proto bychom měli použít brzdovou kapalinu stejné třídy. Musíte také použít továrně uzavřené obaly - kapalina v dříve otevřené nádobě okamžitě ztrácí své vlastnosti a nalévat ji do systému prostě nedává smysl.

 

Při práci buďte obzvláště opatrní a vyhněte se kontaktu žíravé kapaliny s pokožkou a také s lakovanými prvky karoserie.

Sekvence vypouštění kapaliny

 

Vůz nasadíme na zvedáky a odmontujeme všechna čtyři kola - v případě potřeby pro přístup k větracím otvorům. Operaci zahájíme odšroubováním expanzní nádoby pod kapotou a injekční stříkačkou s hadicí nasajeme co nejvíce staré kapaliny. Bezpečně ji nalijte do připravené nádrže. Doplňte hladinu čerstvou kapalinou.

 

Poté začneme odstraňovat kapalinu a odvzdušňovat systém. Postupně pracujeme na všech čtyřech kolech, počínaje tím, které je nejdále od hlavního válce. Obvykle je to pravá zadní, pak pracujeme na levé zadní, pravé přední a levé přední.

Vypouštění a odvětrávání

 

Na průduch nasadíme gumovou hadičku a její druhý konec umístíme do nádoby na použitou tekutinu. Je důležité, aby jeho hrot byl ponořen do kapaliny – zabrání se tak vnikání vzduchu do systému. Nyní přichází do akce pomocník: několikrát sešlápne brzdový pedál a poté - na náš signál - jej sešlápne. Poté odšroubujte odvzdušňovací ventil.

 

Do nádoby by neměla proudit příliš čistá kapalina se vzduchovými bublinami. Uzavřeme průduch a dáme signál figurantovi, aby pedál znovu „pumpoval“ a poté jej podržel ve sešlápnuté poloze. Odšroubujeme odvzdušňovací otvor a vypustíme další dávku tekutiny. Opakujeme operaci, dokud se ve zkumavce neobjeví čirá kapalina bez bublinek plynu. Poté přejdeme k dalším kruhům, přičemž zachováme stejné pořadí operací.

Komunikace a úroveň

 

Zde jsou velmi důležité dvě věci. Asistent uvolní brzdový pedál až na naše jasné znamení při zavřeném odvzdušňovači! Za druhé se ujistíme, že do expanzní nádrže přidáme novou kapalinu.

 

Uvolněním pedálu s otevřeným ventilačním otvorem nebo nasáváním vzduchu přes expanzní nádobu se zruší veškerá práce a budete muset systém znovu odvzdušnit. Pokud pomocník uvolní pedál s otevřeným průduchem a hadičkou ponořenou ve staré kapalině, systém nasaje použitou kapalinu zpět. Zde se vyplatí být opatrný a stanovit si jasný způsob komunikace.

Novější auta

 

V nových vozech existuje řada elektronických řešení, která znesnadňují nebo dokonce znemožňují vlastní výměnu brzdové kapaliny. Systém ABS vyžaduje použití zařízení, které pod tlakem odsává použitou kapalinu. Často je také nutné použít diagnostický počítač, díky kterému lze otevřít ventily v hydraulickém systému ABS/ESP. Prakticky každé moderní řešení přináší potíže s „domácí“ prací na brzdovém systému – jako je elektrická parkovací brzda.

Výměna vakua

 

Výměna pod tlakem vždy eliminuje riziko zanechání zbytkové staré kapaliny v systému a také zaručuje dobré odvzdušnění. Zbytky použité kapaliny přirozeně snižují bod varu nové kapaliny.

 

Výměnu vakuové kapaliny můžeme provést i svépomocí. Nejjednodušší sady lze zakoupit za méně než 600 Kč. Při jejich použití nemusíme žádat o pomoc druhou osobu – kompresor si sám nasává použitou kapalinu, není potřeba „pumpovat“ brzdový pedál.

 

Práce s takovým „sáním“ je jediná možnost, jak vyměnit kapalinu v autě s ABS svépomocí. Je však třeba pamatovat na rozdílné pořadí prací na jednotlivých kolech. U ABS začínáme tím, který je nejblíže hlavnímu válci (obvykle levý přední). Budeme také potřebovat více čerstvé tekutiny.

Likvidace a pravidelné kontroly

 

Bez ohledu na způsob musí být použitá kapalina zlikvidována. Rozhodně není znovu použitelná, proto by měl být vrácena do Třídného sběru komunálního odpadu nebo jednoduše ponechána v dílně.

 

Pamatujme také především na to, že pokud si nejsme jisti svými vlastními schopnostmi, pak se nesnažme o výměnu sami. Naše bezpečnost i bezpečnost ostatních účastníků silničního provozu závisí na stavu brzdového systému, proto je někdy lepší obrátit se na profesionály. Zvláště pokud je náš vůz vybaven četnými elektronickými systémy, které zvyšují úroveň bezpečnosti.

 

Mezi výměnami - v závislosti nejen na plynutí času a ujetých kilometrech, ale také na našem stylu jízdy nebo podmínkách, ve kterých auto stojí - se vyplatí pravidelně kontrolovat hladinu kapaliny v expanzní nádrži. Doporučujeme provádět každých 1000 kilometrů a v případě potřeby doplnit. Rutinní kontrola také pomůže zachytit případné úniky, což má za následek velké ztráty.



Tento článek má informativní charakter, neslouží jako přímý návod na montáž