Jaké brzdové kotouče vybrat, kdy je vyměnit, na co si dát pozor a návod na jejich výměnu
Každý vůz pro plnou funkčnost a komfort vyžaduje účinnost jednotlivých systémů. Jedním z nich je brzdový systém, který má významný vliv na bezpečnost jízdy. Proto je nutné o jeho součásti náležitě pečovat a zejména o správný stav brzdových kotoučů. Proto se vyplatí vědět, jak o brzdové kotouče pečovat a jaké známky jejich opotřebení nese a na co si dát pozor při výběru nové sady pro vaše vozidlo.
Na automobilovém trhu existuje mnoho návrhů brzdových kotoučů. Jejich volba nemůže být náhodná. Naopak má značný význam s ohledem na styl jízdy, dosahované rychlosti a ujeté vzdálenosti. Zde je přehled nejoblíbenějších brzdových kotoučů:
-
Monolitické brzdové kotouče. Rozhodně ve většině oblíbených značek automobilů patří mezi nejběžnější komponenty instalované ve výrobě a jako náhradní díly. Konstrukčně jsou kotouče vyrobeny z pevného kusu kovu a při konfrontaci s bubnovými brzdami jsou účinnější. Jako každé řešení má však i toto své stinné stránky. Totiž při intenzivním používání a zejména při dosahování vysokých otáček se rychle opotřebovávají, což je způsobeno nadměrným zahříváním. Cestou k prodloužení jejich životnosti je proto brzdění převody (pokud je to možné). Monolitické brzdové kotouče se mnohem lépe hodí do městských podmínek, kde nejsou vysoké rychlosti a následně je brzdění méně agresivní.
-
Ventilované brzdové kotouče. Postupně začínají nahrazovat zmíněné monolitické kotouče. Výrobci je montují především do malých, městských vozidel, kde se brzda používá mnohem častěji než na silnici. Struktura ventilovaných kotoučů není jednotná. Mezi jejich povlaky jsou otvory, jejichž úkolem je odvádět teplo. Díky tomu se samotný materiál kotoučů nezahřívá a jsou méně odolné proti oděru a brzdění je tak účinnější i po delší době používání.
-
Vrtané nebo drážkované brzdové kotouče. Jedná se o produkty určené výhradně pro milovníky sportovní jízdy. Původně si je vybírali především řidiči jedoucí na závodní dráze, protože za těchto okolností dosahované rychlosti vydávají tolik tepla, že standardní nebo dokonce odvětrávané kotouče by po jednom kole odhazovaly a jejich pracovní efektivita by byla nulová. V současnosti se s nimi můžeme setkat i v ulicích měst, zejména ve velmi výkonných autech. Konstrukčně, jak název napovídá, mají otvory nebo výřezy a jsou vyrobeny z mnohem odolnější oceli. V mnoha případech odvedou maximální práci až po dosažení určité teploty.
-
Karbon keramické brzdové kotouče. Znají je především milovníci motoristického sportu a v současné době se implementují do sportovních vozů a SUV. K výrobě se používá keramika s karbonovými výztuhami, což prakticky znemožňuje jejich přehřívání. V důsledku toho je účinnost brzdění téměř 100 %. První firmou, která dala tento typ disků na auto, bylo Ferrari (model Enzo). V současnosti je výrobci terénních vozů o hmotnosti nad 2 tuny používají i jako sériové disky (VW, Audi, Nissan, Maserati, BMW).
Pravidla týkající se brzdových kotoučů
Stejně jako v případě jiného spotřebního materiálu se i použití brzdových kotoučů vyznačuje určitými pravidly, která by měl znát každý řidič. Zde je několik z nich:
-
Pravidelně kontrolujte disky. Brzdový systém je stejně důležitý jako pneumatiky nebo motorový olej vašeho vozu. Proto bychom je neměli zanedbávat a stav pravidelně kontrolovat. Doporučuje se provádět standardně v každém autoservisu, tedy minimálně 1x ročně. Normálně by měl mít nový výrobek tloušťku asi 20 mm. Předpokládá se, že maximální opotřebení je asi 1,5 až 2,5 mm. Nevyplatí se proto řídit se teoretickými doporučeními o maximálním přípustném počtu ujetých kilometrů, po kterých je třeba kotouče vyměnit za nové. Jejich otěr závisí na příliš mnoha faktorech na to, aby byl adekvátním determinantem.
-
Neváhejte s výměnou disků. Výše zmíněná tloušťka ciferníku je pouze jedním z kritérií. Navíc se může stát, že kotouče při brzdění „tlučou“, jejich povrch není rovný (hrboly, drážky) nebo jsou prostě popraskané. To je dostatečný signál k tomu, abychom nečekali, až výrazně poklesne účinnost brzdění, ale abychom vyměnili opotřebované komponenty.
-
Výběr správných kotoučů. Je nesmírně důležité vybrat produkt, který dokonale ladí s naším autem. Zde bychom se neměli nutně řídit cenou – bezpečností se nešetří. Kromě toho je důležitý i typ brzdových kotoučů. Nedávejte sportovní díly na auto jedoucí po ulicích města a naopak. Při hledání dokonalého střihu můžete využít rady mechanika nebo internetového vyhledávače.
-
Záruční podmínky. To je z uživatelského hlediska velmi důležité, ačkoli tomu mnoho lidí nevěnuje pozornost. Výrobci se chrání zvláštními ustanoveními, jako je požadavek na montáž brzdových kotoučů odborným servisem nebo vyloučení záruky v případě sportovní jízdy, například na dráze.
-
Správná montáž. Nákup je jedna věc, důležité je také nasadit kotouče. Je třeba připomenout, že brzdový systém je druh výroby, kde mnoho prvků pracuje na úspěchu. Měly by být také zkontrolovány a v případě potřeby vyměněny. Mnoho lidí volí výměnu disků sami. Pokud mají v této oblasti správné znalosti, může to být dobrý nápad, který vám ušetří peníze. Pokud však máme pochybnosti o našich schopnostech, vyplatí se předat věc profesionálům. Měli bychom také pamatovat na to, že zejména nové vozy jsou vybaveny řadou senzorů, které je po výměně nutné naprogramovat pomocí počítače.
-
Lepší ve dvojici. Při výměně brzdových kotoučů je nutná axiální změna. To znamená, že je třeba zakoupit dva nové kotouče. To je důležité pro bezpečnost brzdění. V létě to nemusí být patrné, ale pravděpodobně to bude patrné na mokrém nebo kluzkém povrchu. V současné době mnoho výrobců prodává své produkty pouze v párech.
-
Pozor při brzdění. Nutno podotknout, že každá část auta potřebuje čas na „nabourání“. Také brzdové kotouče musí „ladit“ s dalšími prvky. Proto prvních 300-400 km silnice jet spíše v klidu, bez prudkého brzdění (pokud to není nutné). Je to také ideální vzdálenost pro vyzkoušení správné funkce a montáže dílů.
Proč se opotřebovávají brzdové kotouče?
Odpověď na tuto otázku se zdá jednoduchá – prakticky vše, co se používá, podléhá opotřebení a/nebo zničení. Většině lidí to však stačit nebude. Je také možné, že vyvstane další otázka – jak snížit opotřebení kotouče? Zkusme na ně odpovědět.
Proces brzdění ve skutečnosti spočívá v kontaktu brzdových kotoučů a brzdových destiček a kladení odporu, v důsledku čehož se vozidlo zastaví. Styl jízdy je proto přirozeným faktorem ovlivňujícím jejich opotřebení. Pokud se pohybujeme vysokou rychlostí na velké vzdálenosti, brzdové kotouče dosáhnou vysokých teplot. Přidáním například rychlých dynamometrů můžeme počítat s faktem silnějšího otěru povrchu. Podobné to bude v případě velkého nákladu auta nebo tažení přívěsu. Za těchto okolností musí brzdy vykonat mnohem více práce.
Kromě striktně provozních záležitostí ovlivňuje opotřebení kotoučů také stav celého brzdového systému, tedy destiček, třmenů, přídavných prvků a dokonce i kvalita brzdové kapaliny. Proto by jeho kontrola měla být prováděna komplexně.
Důležitou roli hraje také kvalita montovaných prvků. Pokud si koupíme levné, málo známé disky, na jejichž výrobě se ušetřilo, můžeme počítat s mnoha nedostatky, např. s jejich předčasným opotřebením.
Proto je v odpovědi na položenou otázku třeba konstatovat, že pro snížení opotřebení brzdových kotoučů je třeba investovat do dobrých komponentů, vhodně sladěných s naším vozidlem a jezdit s ním promyšleně a plynule.
Údržba brzdových kotoučů
Rovněž lze provést servis brzdových kotoučů. Je však třeba připomenout, že nejde o způsob, jak „uměle“ prodloužit jejich životnost. Péče by proto měla být preventivní. Jedním ze způsobů ochrany kotoučů může být pokrytí jejich povrchu speciálním prostředkemkterá zabraňuje rezivění. Podle prohlášení výrobců obsahují tyto výrobky také určitá množství tužidel. Nemělo by se na ně však spoléhat a spíše se s nimi zacházet pouze jako s antikorozními produkty. Pokud se však na ciferníku objeví zmiňovaný šmouh, lem nebo nerovnosti, je možné je očistit a povrch velmi jemně otřít. To by však mělo být provedeno citlivě a ve správný čas. Důležitou otázkou je také ochrana při jízdě. Již zmíněné vyhýbání se prudkému brzdění je jedna věc. Dále je nutné kotouče nevystavovat tzv „tepelnému šoku“, ke kterému dochází, pokud se rozžhavená ocel setká s vodou na vozovce. Ve většině případů dochází k zakřivení povrchu, což je nevratný proces.
Co je nejlepší vybrat?
Rozhodnutí o výběru brzdových kotoučů je samozřejmě individuální záležitostí. Vyplatí se však využít hodnocení a názory zákazníků. Přední společnosti na evropském automobilovém trhu jsou: TRW, Bosch, ATE a Brembo. Mnohé z nich, jako například ATE, se montují na uznávané značky – Porsche a Ferrari. Tito dodavatelé nabízejí nejen jednotlivé prvky brzdového systému, ale i celé opravárenské sady za velmi atraktivní ceny.
Abychom to shrnuli, je třeba uznat, že brzdové kotouče jsou jedním z klíčových bezpečnostních prvků. Neměli bychom na nich šetřit, ale investovat do dražších lepších řešení, která budou mnohem odolnější a spolehlivější v těch nejnáročnějších podmínkách, které nás na silnici mohou potkat.
Jak vyměnit brzdové kotouče ve vozidle?
Některé autodíly je potřeba pravidelně vyměňovat. Často se jedná o návštěvu dílny, ale jsou zde i prvky, které můžete sami nahradit novými kopiemi. Brzdové kotouče jsou ukázkovým příkladem takových dílů. Jak je vyměnit sami krok za krokem pomocí základního nářadí a zvedáku?
Výměna brzdových kotoučů u nových vozidel
Konstrukce moderních, automatizovaných vozidel se liší od těch, které se používaly před několika lety. Mnoho moderních automobilů vyžaduje připojení k počítači, aby se uvolnily speciální západky, které zamykají disky. Před zahájením práce se vyplatí zjistit, zda je vaše vozidlo schopno tyto součásti vyměnit sami. Stává se, že návštěva dílny bude nutná.
Výměna brzdových kotoučů krok za krokem
Začněte s výměnou brzdových kotoučů demontáží kol. Pro tento účel se vyplatí použít speciální výtah nebo podpěry (tzv. kozlíky). Důležité je také zablokovat auto tak, aby při následných činnostech nesklouzlo.
Poté je nutné odstranit speciální závlačky, které se nacházejí ve většině vozidel. Můžete k tomu použít nástroj, který vám umožní díl mírně vypáčit. Poté sejměte brzdové destičky a sejměte třmen třmenu.
Dalším krokem je odšroubování starých brzdových kotoučů. Zbývající části odstraněné o chvíli dříve důkladně očistíme a natřeme speciálním tukem.
Jakmile je vše čisté, můžete nové brzdové kotouče otřít od ochranného oleje a nasadit je na místo starého. Postupujte podle kroků v opačném pořadí kroků a odstraňte starou čepel.
Před montáží kol se také vyplatí chránit styčnou plochu ráfků a brzdového kotouče speciálním mazivem. Díky tomu bude odstraňování těchto položek v budoucnu mnohem snazší.
Tento článek má informativní charakter, neslouží jako přímý návod na montáž