Čistota systému přívodu paliva je naprostým základem pro správný chod pohonné jednotky. Jak zajistit, aby motor vždy dostával správné množství paliva a pracoval co nejefektivněji? Jedním z prvků tohoto systému je palivový filtr. A i když je problém „pokřtěného“ paliva u nás již několik let marginální, stojí za to připomenout zvláštní péči o tento systém, zejména v případě vznětových motorů.

Dějiny

 

Prakticky od počátku historie automobilismu zajišťování motorů správnou dávkou paliva nedalo v noci spát konstruktérům a to jak výrobcům zážehových motorů (benzínové jednotky - vynalezeny v roce 1876), tak i samovznětlivých motorů (dieselové motory - od roku 1892 ). Konstrukce palivového filtru u obou motorů se však mírně lišila. U benzinových agregátů, které byly prakticky až do 80. let založeny na výkonu karburátoru, byly palivové filtry zabudovány do tohoto výkonového prvku. Podle předpokladu výrobců měla taková řešení vydržet stejně dlouho jako samotný motor, což v kombinaci s o něco méně kvalitním benzínem dokonale vysvětluje někdejší mýtus, že benzínové motory nevydrží příliš vysoký kilometrový nájezd.

 

Na druhou stranu u vznětových motorů se prakticky vždy používaly samostatné filtry - plstěné nebo látkové, vyžadující výměnu při výskytu větších nečistot bránících průtoku paliva.

Činnost filtru a jeho konstrukce

 

Ve většině moderních automobilů jsou palivové filtry kovové plechovky, které jsou umístěny v blízkosti sloupků tlumičů nebo v blízkosti přepážky. Tento prvek poznáte snadno – jsou k němu totiž připevněny trubky, kterými proudí palivo.

 

Jak funguje filtr? Jeho úkolem je zkrátka chránit systém přívodu paliva před všemi druhy nečistot. To je důležité zejména v případě moderních naftových a benzínových motorů s přímým vstřikováním. Parametry těchto motorů si vynucují stálý průtok vysoce kvalitního paliva. Pokud je toto narušeno, může v krátké době dojít ke ztrátě výkonu a dokonce k poškození součástí vstřikovacího systému.

 

Příznaky selhání

 

Jak poznat opotřebení palivového filtru? Níže uvádíme některé základní problémy, které se mohou vyskytnout u vozů s použitým filtrem.

 

1. Bez napájení

 

Tento příznak se vyskytuje u benzínových i naftových jednotek. Motor nedostává správnou dávku paliva, protože jej zastaví ucpaný filtr, v důsledku čehož se „dusí“ a začíná cukat. To vede k výrazné ztrátě výkonu, patrné i při zrychlování nebo předjíždění.

 

2. Zvýšené spalování

 

Opotřebovaný filtr může výrazně zvýšit požadavky jednotky na palivo. Stojí za to připomenout, že vstřikovací systém je naprogramován pro konkrétní dávky paliva. Pokud to není zajištěno, počítač motoru se začne ztrácet a signalizovat ještě větší potřebu paliva. Díky tomu pumpa pumpuje hodně paliva, což ovšem nezvyšuje výkon, protože je ucpané použitým filtrem.

 

Jak vyměnit palivový filtr v autě sami?

 

Výměna palivového filtru je něco, na co většina řidičů zapomíná. Každý mění včas olejový, vzduchový nebo kabinový filtr. Z neznámého důvodu je vynechán čistič paliva. Jeho výměna přitom není složitá.

 

Mnoho řidičů přemýšlí o výměně palivového filtru, až když začne problém se startováním motoru. Jsou přesvědčeni, že znečištěný filtr nanejvýš jen mírně zhorší výkon vozu.

Znečištěný filtr je vážný problém

 

Zanesený filtr může poškodit vstřikovací systém a jeho výměna u nových turbodieselových nebo přímovstřikových benzínových motorů je rozhodně dražší než koupě filtru v řádu desítek korun. Starší motory na méně kvalitní palivo jsou o něco odolnější, ale také je potřeba je vyměnit.

Výměna palivového filtru v pěti krocích

 

Výměna palivového filtru je zvláště u benzínových motorů velmi jednoduchá. O něco složitější situaci mají majitelé naftových motorů, kteří po výměně filtru často vyžadují odvzdušnění systému. K tomu je nejlepší použít diagnostický počítač. Pokud k němu nemáte přístup, musíte požádat o pomoc odborníka. Co se týče schématu výměny, vypadá to u obou typů motoru podobně.

1. Umístění filtru

 

Palivový filtr, který vyměňujeme prakticky u každého auta, je umístěn pod podvozkem. Pokud se rádi válíte po zemi, můžete si lehnout pod vozidlo, abyste jej nahradili. To však není ani pohodlné, ani to neulehčuje práci. Nejpohodlnějším způsobem bude práce v kanalizaci. Pokud k ní všakv nemáte přístup, stačí auto zvednout na zvedáku ze strany, kde je umístěn filtr.

 

2. Odšroubujte upevňovací prvek

 

Po umístění filtru můžeme odšroubovat jeho upevnění. V případě některých aut stačí použít klasický křížový šroubovák. Filtr je připevněn jedním šroubem.

3. Odpojte vodiče a vyjměte starý filtr

 

Pokud již bylo odšroubováno upevnění filtru, můžete přistoupit k odpojení vedení, kterými proudí palivo. K tomu jsou potřeba kleště na kabely nebo tenké kleště. Nejčastěji jsou dráty připevněny na dvou západkách, které je nutné stlačit současně a následně vysunout filtr. Pamatujte, že to nedělejte s otevřeným ohněm - při demontáži filtru z něj jistě vyteče malé množství paliva. Je dobré mít po ruce malou nádobku, do které jej nakapete.

 

4. Instalace nového filtru

 

Pokud se vám podařilo vytáhnout starý filtr, můžete přistoupit k instalaci nového. Pamatujte, že filtry se liší v závislosti na modelu auta, kupte si proto takový, který je určen pro konkrétní model auta. Na filtru je značka, na kterou stranu by měl být namontován. Nejčastěji se jedná o symboly: " In " - vstup a " out " - výstup filtrovaného paliva. Hadice vycházející z palivové nádrže by proto měla být namontována na vstup a ta, kterou proudí palivo do motoru, na výstup. Po instalaci lze filtr našroubovat.

 

5. Startování motoru

 

Po skončení práce zapnete motor, abyste zkontrolovali, zda jste udělali vše správně. Nelekejte se, když motor nenaskočí na první otočení startéru. Pokud máte co do činění s benzínovým motorem, systém se snadno sám odvzdušní. Je normální, že motor kolísá, jakmile motor poprvé nastartujete. O něco hůře jsou na tom majitelé dieselů, kteří by se měli před startem postarat o odvzdušnění systému.

 

Výměna filtru je velmi jednoduchá, ale důležitá věc. Řidiči často zapomínají na tento malý prvek vozu, který má za úkol vyčistit palivo, které jde přímo do motoru. Pokud tak neučiníte, může dojít k rychlému poškození vstřikovačů.

 

Tento článek má informativní charakter, neslouží jako přímý návod na montáž