Příčná ramena v autě - co to je?
Spolu s pokrokem automobilového průmyslu se vyvíjely i prvky odpružení automobilu. Jejich vyspělá technologie měla eliminovat případné nerovnosti vozovky a mít zvýšenou odolnost proti poškození. Jedním z takových prvků jsou vlečná ramena, která mají zajímavou strukturu a funkci.
Co je rameno? Jedná se o tuhý člen mechanismu, který vykonává cyklický rotační pohyb s omezeným úhlem. Příčná ramena jsou jedním z nejdůležitějších prvků zavěšení, od kterého se odvíjí velká část nosnosti vozu. Jejich práce je zodpovědná nejen za jízdní komfort, ale také za bezpečnost.
Jak ramena fungují?
Rameno nápravy je spojnicí mezi kolem (konkrétně jeho nábojem) a karoserií vozu. Díky omezeným pohybům jsou vahadla zodpovědná za stabilitu vozu a zlepšují bezpečnost jízdy. Jeho případné prasknutí způsobuje poškození dalších prvků odpružení, což jistě znemožní jízdu a při jízdě vyšší rychlostí - může způsobit i nehodu.
Přestože mají vozy různé typy odpružení (postavené na hliníkových, kovových, jedno nebo víceprvkových příčných ramenech), struktura hlavního prvku je vždy velmi podobná. Na úvod zdůrazněme, že konstrukce kyvné vidlice musí být vyrobena z velmi pevných materiálů, odolných proti poškození a deformaci.
Kyvné rameno je od kola odděleno tzv. silentblokem. Jedná se o kovovo-gumovou manžetu, která tlumí vibrace a ztišuje chod celého systému. Pouzdro kyvné vidlice je vystaveno velkému množství práce. Zdůrazněme také, že jde o vyměnitelný prvek.
Další důležitou součástí konstrukce kyvné vidlice je čep kyvné vidlice. Je to struktura, která je zodpovědná za otáčení kol a jejich udržování ve správné poloze. Prvek také tlumí auto a stabilizuje jeho jízdu. Čep přiměje auto jet vámi zvoleným směrem. Jeho poškození může způsobit ztrátu kontroly nad vozem. Přední kyvné rameno je opatřeno čepem.
Zadní kyvka má mnohem jednodušší konstrukci, ale jeden prvek zde zůstává nezměněn. Konstrukce hlavní kyvné vidlice je jedním z nejodolnějších dílů v autě. Je to tvrdý prvek, vyrobený jednotně. Složitější odpružení je vybaveno také příčným ramenem.
Výměna ovládacích ramen – kdy se vyplatí?
Kyvné rameno je odolný prvek, ale jeho součásti (jako jsou pouzdra a čep kyvné vidlice) jsou silně zatěžovány a vykonávají intenzivní práci. Z tohoto důvodu je třeba je čas od času vyměnit. Pokud je konstrukce ramene plně funkční, nemá žádné praskliny a vůz neměl kolizi - vyplatí se dát rameno na regeneraci.
Výměna pouzdra kyvného ramene nebo výměna čepu kyvného ramene stojí cca 300 Kč ( přibližná cena platí za práci bez dílů). Navíc po vložení těchto prvků by měla být provedena geometrie kol. Někdy stojí samotná kyvná vidlice i několik tisíc korun.
Pokud máte správné dovednosti a trochu prostoru, můžete si regeneraci kyvné vidlice udělat sami. Pamatujte však, že po opravě musíte nastavit špičku!