Výměna oleje v automatické převodovce je receptem na prodloužení jejího bezproblémového chodu. Jakou metodu ale zvolit – statickou nebo mnohem dražší dynamickou?

 

Někteří výrobci (spolu s řidiči) mají na svědomí mnoho vozů, u kterých došlo k vážným poruchám nebo předčasnému opotřebení automatických převodovek. Důvod byl prostý: v mnoha případech se nepočítalo s výměnou oleje v převodovce. Pokud jde o manuální převodovky, poruchy způsobené nedostatečnou pravidelnou výměnou oleje jsou poměrně vzácné (i když k nim také dochází). V případě automatických strojů lze s jistotou říci, že nadměrně používaný olej je jednou z hlavních příčin poruch.

 

Jinými slovy, i u vozů, jejichž výrobci s takovou operací nepočítali, stojí za vyzkoušení. Kvůli autu a tím i vlastní peněžence.

 

Výměna oleje v automatické převodovce - co potřebujete vědět?

 

Za prvé, pokud se již převodovka začala chovat nekorektně, hrozí, že se opozdíte – převodovka mohla být poškozená, i když se stává, že po výměně oleje zase vše začne fungovat, jak má. To jsou vzácné případy.

 

První výměna oleje v automatické převodovce - alespoň ve většině případů - se provádí mezi 60 a 120 tisíci km. km najetých kilometrů a další - každých 30-100 tisíc. km, v závislosti na typu boxu. Výměna maziva je nezbytná u všech typů automatických převodovek - tedy jak u hydrokinetických převodovek, tak u dvouspojkových převodovek nebo převodovek s plynule měnitelným převodem, tedy CVT. V případě jednoduchých planetových převodů e-CVT (používaných hlavně u hybridních Toyot a Lexusů) se názory různí – Toyota sama ve většině případů doporučuje pouze kontrolu, pokud se nebavíme o těžkých provozních podmínkách – pak přichází v úvahu i výměna.

 

Statická výměna oleje automatické převodovky - jednoduchá a levná

 

Navíc to zvládne téměř každý mechanik. Provádí se velmi podobně jako výměna oleje v motoru – tedy vypustit starý olej a poté nalít čerstvý.

 

Zde však nastává velký problém: zatímco z motoru snadno vypustíme téměř všechen olej, protože je prostě v olejové vaně umístěné pod blokem pohonné jednotky, převodovka pojme poměrně hodně oleje. V extrémních případech to může být až 60 procent maximálního stavu. Jinými slovy, je těžké hovořit o skutečné výměně oleje, nebo spíše o doplnění. Nelze tedy očekávat, že směs starého a nového oleje bude mít stejné vlastnosti jako pouze nový olej. Může se například zhoršit schopnost oleje čistit převodovku od nečistot, ale i samotné mazání.

 

Dynamická výměna oleje v automatické převodovce umožňuje výměnu celého maziva, ale nelze ji použít v automatických převodovkách (které jsou konstrukčně téměř totožné s manuálními převodovkami - např. Opel EasyTronic, MMT u Toyot nebo Sensodrive u Citroenů).

 

Dynamická výměna byla v minulosti spojena s obrovským plýtváním olejem ATF, protože spočívala v odtěsnění chladicího systému převodovky a opakovaném dolévání hladiny oleje v převodovce a následném nastartování motoru - aby převodovka vyplivla všechnu spotřebovanou olej . Tento způsob výměny spotřeboval až 20 litrů oleje ATF.

 

Dnes už se to naštěstí dělá jinak – dynamická výměna oleje se provádí pomocí zařízení napojeného na chladicí systém převodovky. Oddělí starý olej a nedostatky doplní čerstvým. Díky tomu nehrozí vzduch v převodovce nebo olejovém čerpadle. Tyto typy strojů mají dvě průhledné trubice, kde vidíte použitý olej a čerstvý olej - když se jejich barva změní na stejnou, je to signál k zastavení práce, protože to znamená, že v krabici zbývá pouze čerstvý olej.

 

Procedura dynamické výměny oleje je často kombinována s propláchnutím převodovky vhodnými čisticími prostředky, díky čemuž ji lze zevnitř vyčistit na jeden zátah.

 

Dynamická výměna má tři problémy. Za prvé, tento termín se používá poměrně široce a měli byste se zeptat servisu, zda také proplachuje převodovku - nebo zda to znamená dodatečné náklady. Za druhé, jen málo garáží má vybavení pro tuto operaci. A konečně do třetice - nesprávně provedená dynamická výměna oleje může poškodit převodovku, proto je velmi důležité ji nesvěřit do neprověřeného servisu.

 

V některých případech ano - například když provozní podmínky vozidla nejsou obtížné a nájezd kilometrů je nízký (což obvykle znamená malé množství nečistot v boxu). O statickou změnu se lze pokusit i tehdy, když vzorek starého oleje nedává důvod k reklamaci, jako je černá barva, známky přehřátí nebo zápach spáleniny. V ostatních případech je třeba zvážit dynamickou náhradu.

 

Nutno dodat, že zde nemusí nutně platit tvrzení „lepší statická výměna než žádná“. Ano, teoreticky ano, ale v praxi se často nepozná, zda kupovaný (nebo vlastněný mechanikem) olej je stejný jako ten v převodovce a pokud ne, tak je určité riziko, že se nesmíchají dost dobrý.

 

Jak vyměnit olej v automatické převodovce?

 

Stále vyšší ceny servisních služeb znamenají, že mnoho lidí se snaží opravit auta svépomocí. Jak vyměnit olej v automatické převodovce v domácí garáži?

 

Jednou z jednoduchých činností, kterou zvládneme sami, je výměna oleje v motoru nebo manuální převodovce. V případě automatických převodovek je věc složitější. V mnoha případech jde olej pouze odsát a je k tomu potřeba speciální zařízení.

 

Je také třeba připomenout, že použitá hydraulická kapalina musí být zlikvidována. Nedá se nikam nalít. Pokud se však dá olej jednoduše nalít do nádoby a víte, co s ním, tak největší problémy jsou již vyřešeny.

Jak vyměnit olej?

 

Pokud má převodovka tradiční vypouštěcí zátku, pak je celý proces výměny oleje podobný jako u jiných převodovek. Musíte však vědět, že podle typu automatické převodovky může být výměna oleje poloviční – vypustíte jen polovinu použitého oleje. Veškerý olej lze vypustit nebo vypustit až po demontáži převodovky.

 

Další věcí je olejový filtr převodovky, který je také někdy vyměnitelný. To však může vyžadovat demontáž převodovky, protože mnoho výrobců předpokládá životnost po celou dobu životnosti.

 

Nejlepší je vyměnit olej tak, že jej nejprve vypustíte vypouštěcím otvorem a poté vyjmete olejovou vanu. U některých typů převodovek lze filtr vyměnit i po odšroubování pánve.

 

Dalším krokem při výměně oleje je vyčištění kontaktní plochy olejové vany a těsnění. Poté je nejlepší nainstalovat nové těsnění. Po jeho instalaci to celé smontovat a do převodovky nalít příslušný olej.

 

Po nalití potřebného množství oleje nastartujeme motor vozidla (převodovka nastavena do polohy P-(parkovací)) a zkontrolujeme hladinu oleje. Za účelem kontroly oleje vypneme pohonnou jednotku a doplníme olej. Kontroluje se při vypnutém motoru, i když je to docela vzácné řešení.

Jak často byste měli měnit olej v automatické převodovce?

 

Automatické převodovky jsou náchylnější k poškození než manuální převodovky. Je to dáno mnohem komplikovanějším a pokročilejším designem a také větším množstvím dílů použitých při jeho konstrukci.

 

Pravidelné výměny oleje jsou klíčem k životnosti převodovky. Výrobci převodovek většinou doporučují první výměnu po vyšším nájezdu kilometrů, například po 100 000 km a pak o něco častěji. Obecně platí, že v běžně používaném osobním autě se vyplatí měnit hydraulický olej každých 40 000 km.

 

Pokud je provoz intenzivnější (tahání přívěsu nebo jízda v náročném terénu), je dobré tuto vzdálenost zkrátit na 20-30 tisíc km. U terénních vozidel by každá jízda zahrnující hluboké a dlouhé brodění měla vyvolat výměnu oleje v převodovce.



Tento článek má informativní charakter, neslouží jako přímý návod na montáž