Nejste si jistí správným výběrem autodílu pro vaše vozidlo? Vyhledáme jej za vás dle VIN!

Škoda Enyaq iV SUV (označení 5AZ) je první čistě elektrické SUV značky Škoda, postavené na platformě MEB. Od svého uvedení v roce 2021 si získalo obrovskou popularitu díky prostornému interiéru, vysokému komfortu a slušnému dojezdu. Přestože se jedná o moderní a technicky vyspělý vůz, už se objevují opakované slabiny, zejména v oblasti softwaru a některých mechanických komponent.

Základní charakteristika modelu Enyaq iV SUV (5AZ):

Karoserie: 5dveřové SUV
Pohon: zadní náhon (Enyaq 60, 80) nebo 4x4 (80x, RS)
Výkon: 132–250 kW
Kapacita baterie: 58, 62 nebo 82 kWh (využitelná kapacita)
Reálný dojezd: 350–530 km dle verze
Nabíjení: DC až 135 kW, AC až 11 kW
Platforma: MEB (Volkswagen Group)

Výhody Enyaqu iV SUV (5AZ)

Velkorysý prostor – velký zavazadlový prostor, pohodlná druhá řada
Vysoký komfort jízdy – tichý chod, plynulý záběr, výborné odpružení
Reálný dojezd – zvládá i delší trasy díky velké baterii a efektivnímu řízení spotřeby
Moderní technologie – adaptivní tempomat, 360° kamera, head-up displej
Bezpečnostní výbava – vysoké hodnocení Euro NCAP (5 hvězd)

Nejčastější poruchy, slabiny a technické problémy Enyaq iV SUV

I když se jedná o nový a moderní elektromobil, při reálném provozu se objevují některé opakované technické a softwarové nedostatky, které ovlivňují uživatelský komfort a provozuschopnost.

1. Infotainment, software a elektronika

Zamrzání infotainmentu – pomalé reakce, výpadky, někdy úplné restartování systému
Neaktuální nebo chybné informace v navigaci – nesprávná poloha, nenačítání dobíjecích stanic
Problémy s aplikací MyŠkoda – nefunkční ovládání nabíjení, chyby v komunikaci s vozem
Nestabilní OTA aktualizace – někdy nedojde ke správnému nahrání softwaru
Řešení: aktualizace v servisu, doporučujeme ověřit verzi SW a provést tzv. “tvrdý restart” infotainmentu, případně přehrání jednotky.

2. Nabíjení a bateriový systém

Nestabilní výkon DC nabíjení – kolísání rychlosti nabíjení, hlavně při chladném počasí
Ztráta kapacity u verzí bez tepelného čerpadla – vyšší spotřeba v zimě, nižší reálný dojezd
Problémy se zahříváním baterie – chybějící pre-heating baterie při zimních startech
Vadná řídicí jednotka nabíjení (OBC) – vůz odmítá nabíjet nebo přerušuje nabíjení
Doporučení: před zimou aktivovat plánované nabíjení s předehřevem, kontrola SW řídicí jednotky baterie, uvažovat o modelu s tepelným čerpadlem.

3. Brzdy, nápravy a podvozek

Pískání brzd – často kvůli vlhkosti nebo oxidaci kotoučů při nízkém opotřebení
Klepání přední nápravy – známé z MEB platformy, hlavně při přejezdu nerovností
Vyšší opotřebení pneumatik u verzí 4x4/RS – silný záběr zvyšuje nároky na gumy
Doporučené díly: TRW, ATE, Zimmermann – kvalitní brzdové komponenty pro elektromobily.

4. Komfortní výbava a karoserie

Zamrzající kliky dveří – kvůli zapuštěnému designu a absenci vyhřívání
Slícování panelů karoserie – hlavně u prvních kusů z roku 2021
Zamlžování předních světlometů – někdy u Matrix LED verze
Řešení: ošetřit těsnění, pravidelně čistit a kontrolovat odtokové drážky, případně reklamace u LED světel.

Shrnutí: solidní elektromobil s dostatkem prostoru, ale stále s nedodělaným softwarem
Škoda Enyaq iV SUV (5AZ) je výborný elektromobil pro rodiny, který vyniká prostorem, komfortem a bezpečností. Největší slabiny se týkají infotainmentu, nabíjecí logiky a nápravové techniky. Velkou výhodou je dostupnost dílů – brzdové, podvozkové i elektronické komponenty dnes nabízí řada výrobců i mimo autorizovaný servis.