Vyberte motorizaci pro ŠKODA - FABIA I limuzína (6Y3)
- ObsahVýkon kW/HPPočet válců/ventilůVe výrobě
- 1198 ccm340 kW / 54 HP3 / 607.2001 - 12.2007
- 1198 ccm347 kW / 64 HP3 / 1201.2003 - 12.2007
- 1390 ccm355 kW / 75 HP4 / 1610.1999 - 12.2007
- 1390 ccm359 kW / 80 HP4 / 1604.2006 - 12.2007
- 1390 ccm374 kW / 100 HP4 / 1612.1999 - 12.2007
- 1397 ccm344 kW / 60 HP4 / 804.2000 - 08.2002
- 1397 ccm350 kW / 68 HP4 / 807.2001 - 05.2003
- 1984 ccm385 kW / 116 HP4 / 812.1999 - 12.2007
- 1422 ccm351 kW / 70 HP3 / 610.2005 - 12.2007
- 1422 ccm355 kW / 75 HP3 / 604.2003 - 12.2007
- 1422 ccm359 kW / 80 HP3 / 610.2005 - 12.2007
- 1896 ccm347 kW / 64 HP4 / 811.1999 - 12.2007
- 1896 ccm374 kW / 100 HP4 / 801.2000 - 12.2007
Škoda Fabia I Sedan, označovaná jako 6Y3, vznikla jako čtyřdveřová limuzína vycházející z první generace Fabie. Vyráběla se mezi lety 2001 a 2007 a přestože nebyla v Česku tak populární jako hatchback (6Y2) nebo kombi (6Y5), oslovila řidiče hledající větší kufr s kompaktními vnějšími rozměry. Dnes je ceněná pro svou jednoduchost, ale má i své známé slabiny.
Základní charakteristika modelu Fabia I Sedan (6Y3):
Karoserie: 4dveřový sedan (limuzína)
Objem kufru: 438 l (bez možnosti sklopení zadních opěradel v některých verzích)
Motory: benzínové i dieselové 1.0–2.0 litru
Převodovky: 5stupňová manuální, výjimečně 4st. automat
Platforma: sdílí techniku s verzemi hatchback a kombi
Výhody Fabie I Limuzína (6Y3)
Prostorný kufr – více než u hatchbacku, vhodný pro delší cesty
Nižší pořizovací cena ojetin – méně oblíbený typ = nižší poptávka
Stejná technika jako hatchback/kombi – levné náhradní díly a známá údržba
Jednoduchý a spolehlivý podvozek – ideální pro české silnice
Nízké provozní náklady – hlavně u motorů 1.4 MPI nebo 1.9 SDI
Slabiny a časté poruchy Fabie Limuzína (6Y3)
Technicky jde o stejný vůz jako Fabia hatchback nebo kombi – poruchy se tedy opakují. Navíc má sedan specifické slabiny v oblasti koroze kufru a dostupnosti některých dílů karoserie.
1. Karoserie a koroze – hlavní slabina limuzíny
Koroze zadního víka kufru – velmi častá, hlavně v oblasti spáry u světel a kliky
Rez na prazích, lemech a spodních částech dveří – typické pro všechny verze Fabie
Obtížná výměna některých karosářských dílů – kvůli menšímu rozšíření sedanu
Řešení: ošetření dutin a spár, výměna nebo oprava víka kufru, lokální antikorozní ochrana
2. Elektronika a komfortní výbava
Poruchy komfortní jednotky – výpadky el. ovládání, centrální zamykání
Vadné relé č. 109 – žádná aktivita po otočení klíčku
Imobilizér – problémy se startem, blikající kontrolka motoru
Chybové hlášky ABS/ESP – vadné snímače kol nebo poškozené kabely
Doporučené opravy: nové relé, repas jednotky komfortu, výměna ABS snímačů (Bosch, VDO)
3. Podvozek a řízení
Vůle v silentblocích a čepech řízení – typické bouchání a nestabilita při jízdě
Zadřená horní uložení tlumičů – drhnutí a tuhý volant při otáčení
Klepe přední náprava při přejezdu nerovností
Doporučené díly: Lemförder, TRW, Meyle – dlouhá životnost a spolehlivost
4. Motory – časté závady podle verze
Benzín:
1.2 HTP: problémy s rozvodovým řetězem a přehříváním
1.4 MPI: vysoká spotřeba oleje, vadné zapalovací cívky
2.0 MPI: spolehlivý, ale těžký a s vyšší spotřebou
Diesel:
1.9 SDI: spolehlivý motor bez turba, ale hlučný a slabý
1.9 TDI: známé závady turba, EGR a váhy vzduchu
1.4 TDI: nižší spotřeba, ale vyšší hlučnost
Doporučení: oleje 5W-40 nebo 10W-40, pravidelné výměny rozvodů a sledování úniků oleje
5. Brzdy a ruční brzda
Pískání brzdových destiček – hlavně kvůli přehřátí kotouče
Slabá účinnost ruční brzdy – kvůli zapečeným lanovodům nebo bubnům
Rychlé opotřebení brzdových kotoučů levnějších značek
Doporučené značky: ATE, TRW, Bosch. Při výměně ruční brzdy vždy měnit obě strany.
Shrnutí: Fabia I Sedan je méně známá, ale praktická a levná volba
Škoda Fabia I Limuzína (6Y3) nabízí výhodný poměr ceny a prostoru, zejména díky velkému kufru. Technicky sdílí většinu dílů s ostatními verzemi, takže je levná na servis. Její slabinou je zejména koroze kufru a menší nabídka karosářských dílů. Při pravidelné údržbě a výměně známých problematických dílů je to spolehlivý každodenní vůz.
