Nejste si jistí správným výběrem autodílu pro vaše vozidlo? Vyhledáme jej za vás dle VIN!

Škoda Octavia II liftback (1Z3): robustní druhá generace s osvědčenými TDI motory i známými úskalími

Škoda Octavia II, karoserie liftback s označením 1Z3, se vyráběla od roku 2004 do 2013 a navázala na úspěch první generace. Postavena na koncernové platformě PQ35 (sdílené s VW Golf V), nabídla lepší prostor, vyšší komfort a široký výběr motorizací. Oblíbili si ji nejen rodiny, ale i firemní flotily – a i dnes zůstává velmi žádanou ojetinou.

Základní charakteristika modelu Octavia II liftback (1Z3)

Karoserie: 5dveřový liftback
Motory: benzínové (1.2 TSI, 1.4 TSI, 1.6 MPI, 1.6 FSI, 1.8 TSI, 2.0 TSI), naftové (1.9 TDI, 2.0 TDI PD/CR)
Převodovky: 5/6stupňová manuální, 6/7stupňová DSG, 6stupňový automat Tiptronic
Platforma: PQ35
Pohon: přední / 4x4 (u vybraných motorů)
Objem kufru: 560 l / až 1 420 l po sklopení sedadel

Výhody Škody Octavia II (1Z3)

Vysoká spolehlivost motorů 1.9 TDI a 2.0 TDI CR
Prostorný interiér i kufr – ideální pro rodiny
Jednoduchá a levná údržba (u atmosférických motorizací)
Široká nabídka dílů – originálních i aftermarket
Robustní karoserie s nadprůměrnou výdrží
Verze s pohonem všech kol vhodná i na zimu a chatu

Slabiny a časté poruchy Škody Octavia II liftback (1Z3)

I když je Octavia II považována za velmi odolný vůz, některé verze (zejména TSI a DSG) vyžadují pečlivější údržbu a dohled.

1. Motory
1.6 MPI (75 kW)
Jednoduchý a spolehlivý motor, ale vyšší spotřeba
Cívky a škrticí klapky občas zlobí

1.4 / 1.8 / 2.0 TSI (90–147 kW)
Vyšší spotřeba oleje (zejména 1.8 a 2.0)
Poruchy rozvodového řetězu – chrastění při startu
Karbonizace sacích ventilů

U 2.0 TSI možné poškození pístních kroužků

1.9 TDI (77 kW, PD)
Osvědčený a velmi spolehlivý
Možné poruchy EGR, tandemového čerpadla
Zvýšená hlučnost při studeném startu

2.0 TDI PD / CR (103–125 kW)
Verze PD (do 2008) – časté problémy s hlavou válců (praskání, těsnění)
Verze CR (od 2009) – spolehlivější, ale nutná kvalitní nafta
DPF filtry trpí při krátkých trasách

2. Převodovky

5/6stupňová manuální
Obecně bezproblémové

Opotřebení spojky a dvouhmotového setrvačníku (hlavně u 2.0 TDI)

DSG 6st. (DQ250) / 7st. (DQ200)
DQ250: spolehlivější, nutná výměna oleje každých 60 tis. km
DQ200: poruchy spojek, mechatroniky, cukání při rozjezdu
Při ignorování servisu hrozí nákladná oprava

Tiptronic (automat)
Starší konstrukce, vyšší spotřeba
Trhání při řazení, přehřívání v kolonách

3. Elektronika

Výpadky infotainmentu – navigace Columbus, Bolero
Problémy s komfortní jednotkou – centrální zamykání, okna
Poruchy snímačů ABS, tlaku v pneumatikách, dešťových senzorů
Slabší alternátory u starších verzí

4. Podvozek a brzdy

Opotřebení čepů, silentbloků a táhel přední nápravy
Pískání brzd a házení kotoučů – zejména u levnějších náhrad
U 4x4 verze častější výměna ložisek zadních kol

5. Koroze

Poměrně dobrá antikorozní ochrana
Pozor na: lemy zadních blatníků, spodní hrany dveří, spoj výfuku
U vozů po havárii nebo s neodborným lakováním možný výskyt rzi

Shrnutí

Škoda Octavia II liftback (1Z3) je dnes jedním z nejrozumnějších vozů ve své cenové kategorii. Při výběru doporučujeme spíše motorizace 1.9 TDI, 2.0 TDI CR nebo jednoduché 1.6 MPI. Verze s DSG nebo TSI motory vyžadují pečlivý servis a kontrolu. Díky obrovské dostupnosti náhradních dílů a známé technice je provoz i opravy stále cenově dostupné – např. přes Motora.cz.