Nejste si jistí správným výběrem autodílu pro vaše vozidlo? Vyhledáme jej za vás dle VIN!

Škoda Yeti, interně označený jako 5L, byl prvním kompaktním SUV značky Škoda. Vyráběl se v letech 2009–2017 a nabízel jak pohon předních kol, tak i verze 4x4 s mezinápravovou spojkou Haldex. Díky své praktičnosti, zvýšené světlé výšce, a odolnému podvozku si Yeti rychle získal oblibu mezi aktivními řidiči, chalupáři i rodinami. Přesto má některé známé slabiny, které je vhodné znát před koupí nebo při údržbě.

Základní charakteristika modelu Yeti (5L):

Karoserie: 5dveřové SUV
Motory: benzinové (1.2 TSI, 1.4 TSI, 1.8 TSI), dieselové (1.6 TDI, 2.0 TDI)
Převodovky: 5/6stupňová manuální, 6/7stupňová DSG
Pohon: FWD nebo AWD (4x4 Haldex 4. a 5. generace)
Platforma: PQ35 (sdílená s Octavia II a VW Tiguan I)

Výhody Škody Yeti (5L)

Kompaktní rozměry, ale velmi dobrá prostornost
Robustní konstrukce, výborné dílenské zpracování
Reálný dojezd 800–1000 km s dieselem
Schopnosti mimo asfalt – u verzí 4x4 se slušnou světlou výškou
Dobrá bezpečnostní výbava a výsledky v crash testech
Snadná dostupnost náhradních dílů, včetně 4x4 komponent

Slabiny a časté poruchy Yeti (5L)

Yeti má řadu silných stránek, ale určité motorizace a konstrukční prvky trpí opakujícími se problémy – zejména u TSI motorů a 4x4 převodového systému.

1. Motory – TSI a TDI
1.2 TSI / 1.4 TSI

Rozvodový řetěz se vytahuje – chrastění při startu, možnost přeskočení
Spotřeba oleje – hlavně u starších sérií do r. 2012
Vadná turba – hlučnost, kouřivost, ztráta výkonu
Problémy s PCV ventilací (nepravidelný volnoběh)

1.8 TSI (118 kW)

Vysoká spotřeba oleje, slabé pístní kroužky
Výrazná ztráta výkonu při netěsnostech sání
Časté poruchy zapalovacích cívek a lambda sond

2.0 TDI (81–125 kW)

Ucpávání DPF filtru – hlavně u městských aut
Vadné EGR ventily a váhy vzduchu
Úniky oleje z turbodmychadla
Poruchy vstřikovačů (hlavně 110 kW verze)

1.6 TDI (77 kW)

Ucpaný EGR chladič
Nižší výkon při studeném motoru
Vibrace při akceleraci – vadné dvouhmotové setrvačníky
Doporučení: používat kvalitní oleje (5W-30/5W-40 dle specifikace), sledovat výměny rozvodů, čistit EGR, kontrolovat váhu vzduchu, měřit zpětný tok vstřikovačů.

2. DSG převodovky

U verzí 1.2 TSI často 7stupňové DSG (DQ200) – známé opotřebení spojek a poruchy mechatroniky
6stupňová DSG (DQ250) u 2.0 TDI a 1.8 TSI – robustnější, ale nutná výměna oleje každých 60 000 km
Příznaky: cukání při rozjezdu, náhodné přeřazení, blikající kontrolka převodovky.
Řešení: výměna oleje v DSG, repas mechatroniky, kontrola snímačů rychlosti a tlaku.

3. Podvozek a řízení

Klepání z přední nápravy – opotřebené silentbloky a čepy
Vůle v zadní nápravě (u verzí 4x4) – uložení ramen, axiální čepy
Hlučnost od ložisek kol – především u těžších verzí s pohonem 4x4
Doporučené díly: Lemförder, MOOG, Febi Bilstein – ověřené značky pro podvozek SUV.

4. 4x4 systém – Haldex

Verze 4x4 využívá spojku Haldex 4. nebo 5. generace
Zanedbaná výměna oleje vede ke zničení spojky (Haldex nepřenáší výkon)
Poruchy čerpadla Haldexu – typické u verzí po 120 000 km
Chyby 4x4 jednotky – vůz zůstává jen v FWD režimu
Doporučení: výměna Haldex oleje každých 60 000 km, kontrola čerpadla, kalibrace systému.

5. Elektronika a výbava

Vadné senzory ABS/ESP – výpadky brzdových asistentů
Poruchy tempomatu, rádia nebo klimatizace – špatné kontakty v jednotkách
Častá potřeba aktualizace softwaru infotainmentu
Řešení: diagnostika, výměna snímačů, přehrání jednotek nebo softwarový Yeti (5L) je robustní a spolehlivé SUV pro každodenní provoz, rodinu i práci. Nabízí kombinaci pohodlí, praktičnosti a solidní techniky, pokud se správně udržuje. Slabiny najdeme hlavně u TSI motorů, DSG převodovek a 4x4 systému – ale všechny problémy lze dobře řešit s dostupnými náhradními díly. Na Motora.cz snadno seženeš kvalitní díly pro podvozek, brzdy i pohon 4x4.