Vyberte motorizaci pro ŠKODA - YETI (5L)
- ObsahVýkon kW/HPPočet válců/ventilůVe výrobě
- 1197 ccm377 kW / 105 HP4 / 809.2009 - 05.2015
- 1197 ccm381 kW / 110 HP4 / 1605.2015 - 12.2017
- 1390 ccm390 kW / 122 HP4 / 1606.2010 - 05.2015
- 1395 ccm392 kW / 125 HP4 / 1605.2015 - 12.2017
- 1395 ccm3110 kW / 150 HP4 / 1605.2015 - 12.2017
- 1598 ccm381 kW / 110 HP4 / 1604.2014 - 12.2017
- 1798 ccm3112 kW / 152 HP4 / 1611.2009 - 12.2017
- 1798 ccm3118 kW / 160 HP4 / 1605.2009 - 12.2017
- 1598 ccm377 kW / 105 HP4 / 1611.2010 - 05.2015
- 1968 ccm381 kW / 110 HP4 / 1611.2009 - 12.2017
- 1968 ccm381 kW / 110 HP4 / 1611.2009 - 12.2017
- 1968 ccm3103 kW / 140 HP4 / 1604.2009 - 12.2017
- 1968 ccm3103 kW / 140 HP4 / 1611.2011 - 12.2017
- 1968 ccm3110 kW / 150 HP4 / 1605.2015 - 12.2017
- 1968 ccm3110 kW / 150 HP4 / 1605.2015 - 12.2017
- 1968 ccm3125 kW / 170 HP4 / 1611.2009 - 05.2015
Škoda Yeti, interně označený jako 5L, byl prvním kompaktním SUV značky Škoda. Vyráběl se v letech 2009–2017 a nabízel jak pohon předních kol, tak i verze 4x4 s mezinápravovou spojkou Haldex. Díky své praktičnosti, zvýšené světlé výšce, a odolnému podvozku si Yeti rychle získal oblibu mezi aktivními řidiči, chalupáři i rodinami. Přesto má některé známé slabiny, které je vhodné znát před koupí nebo při údržbě.
Základní charakteristika modelu Yeti (5L):
Karoserie: 5dveřové SUV
Motory: benzinové (1.2 TSI, 1.4 TSI, 1.8 TSI), dieselové (1.6 TDI, 2.0 TDI)
Převodovky: 5/6stupňová manuální, 6/7stupňová DSG
Pohon: FWD nebo AWD (4x4 Haldex 4. a 5. generace)
Platforma: PQ35 (sdílená s Octavia II a VW Tiguan I)
Výhody Škody Yeti (5L)
Kompaktní rozměry, ale velmi dobrá prostornost
Robustní konstrukce, výborné dílenské zpracování
Reálný dojezd 800–1000 km s dieselem
Schopnosti mimo asfalt – u verzí 4x4 se slušnou světlou výškou
Dobrá bezpečnostní výbava a výsledky v crash testech
Snadná dostupnost náhradních dílů, včetně 4x4 komponent
Slabiny a časté poruchy Yeti (5L)
Yeti má řadu silných stránek, ale určité motorizace a konstrukční prvky trpí opakujícími se problémy – zejména u TSI motorů a 4x4 převodového systému.
1. Motory – TSI a TDI
1.2 TSI / 1.4 TSI
Rozvodový řetěz se vytahuje – chrastění při startu, možnost přeskočení
Spotřeba oleje – hlavně u starších sérií do r. 2012
Vadná turba – hlučnost, kouřivost, ztráta výkonu
Problémy s PCV ventilací (nepravidelný volnoběh)
1.8 TSI (118 kW)
Vysoká spotřeba oleje, slabé pístní kroužky
Výrazná ztráta výkonu při netěsnostech sání
Časté poruchy zapalovacích cívek a lambda sond
2.0 TDI (81–125 kW)
Ucpávání DPF filtru – hlavně u městských aut
Vadné EGR ventily a váhy vzduchu
Úniky oleje z turbodmychadla
Poruchy vstřikovačů (hlavně 110 kW verze)
1.6 TDI (77 kW)
Ucpaný EGR chladič
Nižší výkon při studeném motoru
Vibrace při akceleraci – vadné dvouhmotové setrvačníky
Doporučení: používat kvalitní oleje (5W-30/5W-40 dle specifikace), sledovat výměny rozvodů, čistit EGR, kontrolovat váhu vzduchu, měřit zpětný tok vstřikovačů.
2. DSG převodovky
U verzí 1.2 TSI často 7stupňové DSG (DQ200) – známé opotřebení spojek a poruchy mechatroniky
6stupňová DSG (DQ250) u 2.0 TDI a 1.8 TSI – robustnější, ale nutná výměna oleje každých 60 000 km
Příznaky: cukání při rozjezdu, náhodné přeřazení, blikající kontrolka převodovky.
Řešení: výměna oleje v DSG, repas mechatroniky, kontrola snímačů rychlosti a tlaku.
3. Podvozek a řízení
Klepání z přední nápravy – opotřebené silentbloky a čepy
Vůle v zadní nápravě (u verzí 4x4) – uložení ramen, axiální čepy
Hlučnost od ložisek kol – především u těžších verzí s pohonem 4x4
Doporučené díly: Lemförder, MOOG, Febi Bilstein – ověřené značky pro podvozek SUV.
4. 4x4 systém – Haldex
Verze 4x4 využívá spojku Haldex 4. nebo 5. generace
Zanedbaná výměna oleje vede ke zničení spojky (Haldex nepřenáší výkon)
Poruchy čerpadla Haldexu – typické u verzí po 120 000 km
Chyby 4x4 jednotky – vůz zůstává jen v FWD režimu
Doporučení: výměna Haldex oleje každých 60 000 km, kontrola čerpadla, kalibrace systému.
5. Elektronika a výbava
Vadné senzory ABS/ESP – výpadky brzdových asistentů
Poruchy tempomatu, rádia nebo klimatizace – špatné kontakty v jednotkách
Častá potřeba aktualizace softwaru infotainmentu
Řešení: diagnostika, výměna snímačů, přehrání jednotek nebo softwarový Yeti (5L) je robustní a spolehlivé SUV pro každodenní provoz, rodinu i práci. Nabízí kombinaci pohodlí, praktičnosti a solidní techniky, pokud se správně udržuje. Slabiny najdeme hlavně u TSI motorů, DSG převodovek a 4x4 systému – ale všechny problémy lze dobře řešit s dostupnými náhradními díly. Na Motora.cz snadno seženeš kvalitní díly pro podvozek, brzdy i pohon 4x4.
